Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

I Norge har vi gode forbrukerrettigheter. Nye biler har garantier på mellom 5 og 7 år eller mellom 100 000 og 200 000 kjørte kilometer, avhengig av hvilket bilmerke du har. For at garantien skal gjelde har du som bileier noen forpliktelser, blant annet til å følge serviceintervallene.
- Serviceprogrammet er viktig å følge for å beholde dine rettigheter om det oppstår feil, sier Sødal.
Det er ikke slik at bilen havarerer om du går over tiden for service. Bilene tåler det, men det kan altså bli verre for dine rettigheter.
- Det er dessverre ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse av servicen i en måned eller to, advarer NAF-rådgiveren.
I disse tider med spesielle tilstander er bilverkstedene regnet som en samfunnskritisk funksjon. Så mange har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt.
- Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får gjennomført servicen, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
NAF: - Ikke undervurder underkjølt regn28.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vi er inne i den tiden av året der været varierer fra vått og mildt til kaldt vintervær. - Vekslende vær øker faren for glatte veier. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
