If venter frostskader i juli

Forsikringsselskapene får inn frostskader midt på sommeren.

Slik kan en frostskade se ut midt på vinteren. Når våren kommer, blir det vannskader. (Foto: If)

I juli i fjor mottok forsikringsbransjen 35 skademeldinger fra private om skader på grunn av frost, viser tall fra Finans Norge. Måneden før var tallet på frostskader 39.

– Flesteparten av disse skadene er i hytter og fritidshus i form av vannskader etter rørbrudd. Vi regner med å få inn en del slike skader i ukene fremover i år også, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

– Skadene, som regel en vannlekkasje etter frostsprengte rør, har skjedd på vinteren, men blir først oppdaget ved første besøk på hytta. At vi og andre forsikringsselskaper får meldt inn såpass mange frostskader på sommeren, tyder jo på at en del er veldig sjelden på hytta si, sier han.

Han mener det er lurt å få seg en hyttevenn som kan følge litt med på tilstanden til hytta, enten det er snø på taket, frost- og vannskader eller ødeleggelser etter innbrudd.

– Jeg vet at på hyttefelter allierer hyttenaboer seg med hverandre. Lokale gårdbrukere bistår gjerne med både måking og andre hyttetjenester. Og der det er hyttelandsbyer finnes det egne vaktmestertjenester det går an å bruke, sier Sigmund Clementz i If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If

Stor usikkerhet rundt betaling av pakkereiser - Europeiske dekker avbestillingskostnader til røde land31.7.2020 09:10:02 CESTPressemelding

Ferieland går fra grønt til rødt i disse dager og mange pakkereisende nordmenn lurer nå på om man skal betale for hele reisen etter at depositum er betalt. - Europeiske Reiseforsikring vil dekke avbestillingskostnader til røde land dersom landet var grønt ved bestilling, klargjør kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske reiseforsikring, Lars Galtung.