If sender folk til jordskredet

De første skademeldingene har begynt å komme inn til forsikringsselskapet If etter jordskredet på Ask i Gjerdrum. Forsikringsselskapet sender nå skadebehandlere for å bistå menneskene som er blitt rammet.

I løpet av dagen vil If være på plass med medarbeidere som kan bistå forsikringskunder som er blitt berørt av jordskredet. Skadebehandlerne vil være fysisk til stede der de evakuerte blir sendt av kommunen.

– Nå er vi inne i en akuttfase, og det er mange som har måttet rømme boligen sin raskt i det de står og går i. Det er også vanskelig å få fatt i tingene sine, på grunn av at området du bor i er sperret av, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

– Disse har vi mulighet til å hjelpe med såkalte nødpenger via til det mest nødvendige av klær og toalettartikler til evakueringen. Dette er en vanskelig tid for mange, og vi ønsker å bidra til å gjøre det litt enklere, sier han.

If satte krisestab i morgentimene i dag, etter det dramatiske jordskredet i Gjerdrum. Staben vil ha jevnlige møter i dagene framover. Skadesenteret er også bemannet for å kunne ta imot henvendelser fra kunder som er rammet av skredet.

– Vi kommer også til å sende SMS til våre kunder i området for å be dem ta kontakt hvis de har spørsmål, sier Clementz.