If: Reiseforsikringskrav på 220 millioner kroner
Koronaeffekten viser seg nå tydelig i alle kravene om avbestillingsdekninger og erstatninger for avbrutte ferier hos Nordens største forsikringsselskap.
- Kundene våre har meldt inn og får erstattet store summer som de nå kan bruke til andre aktiviteter eller utgifter i sommer. For mange vil dette være svært kjærkomment og viser verdien av å ha et godt og solid forsikringsselskap i ryggen, sier Ifs konsernsjef, Morten Thorsrud.
De fleste av de 48 000 nordiske reiseforsikringskravene kommer fra de norske kundene i If og Europeiske Reiseforsikring. Utbetalingene til privatpersoner varierer mellom noen få hundrelapper og opp til flere hundre tusen kroner.
- Vi har de mest kundevennlige vilkårene i denne situasjonen, der vi lar kundene i Norge avbestille feriene sine, uansett når i fremtiden reisen deres skulle skje. Det har ført til en enorm mengde krav, og jeg vil rose alle ansatte som gjør en stor innsats på hjemmekontorene sine for å ta unna alle sakene, sier Thorsrud.
- Sammen sender vi også en stor takk til kundene som har vært svært flinke til å bruke våre digitale løsninger, og for at de tålmodig venter på utbetalingen sin. Vi skynder oss alt vi kan og har omprioritert ansatte til å håndtere dette.
Første kvartal: Investeringstap, men god drift
If legger i dag frem sitt resultat for første kvartal 2020. Det viser en fortsatt sterk fremgang for Nordens største forsikringsselskap, samtidig som det bokføres tap på investeringssiden.
- Totalkostnadsprosenten for første kvartal 2020 er 83,7 (86,5 i første kvartal 2019).
- Teknisk resultat for kvartalet er 1 924 MSEK (1 533).
- Premieinntekt i første kvartal var 18 480 MSEK (17 195).
- If har totalt en premievekst på 7 % for kvartalet. Veksten er god i alle de nordiske landene.
- Investeringsresultatet viser et bokført tap i første kvartal på - 387 MSEK (688).
- Til tross for at vi i første kvartal tar store tap som følge av nedgangen i alle verdens kapitalmarkeder, er If et solid og godt kapitalisert forsikringsselskap som står godt i denne krisen. Resultatet for første kvartal vitner om solid forsikringsdrift og en sterk fremgang i form av betydelig vekst i alle markeder.
- Samtidig med koronakrisen oppstår det fortsatt vanlige forsikringsskader, både store og små, hos privatpersoner og bedrifter. Vårt viktigste samfunnsansvar nå er å være en trygg forsikringsleverandør gjennom denne krisen og når vi kommer tilbake til en mer normal hverdag igjen, sier konsernsjef Morten Thorsrud.
Det norske resultatet
If fortsetter den gode veksten i det norske markedet også dette kvartalet.
- Målt i premieinntekt er veksten på 9,5 % i Norge i første kvartal 2020.
- Teknisk resultat endte på 156 MNOK (237 MNOK i første kvartal 2019).
- Totalkostnadsprosent var på 97,1 (93,7 %).
-Det norske resultatet preges av flere store skader i tillegg til reiseforsikringsutbetalingene. Spesielt blir vi påvirket av brannen i parkeringshuset på Sola, der If har forsikret selve parkeringshuset, sier Thorsrud.
Kontakter
Jon BergeInformasjonsdirektør
Tel:+47 905 98 680jon.berge@if.noBilder
Om If
If tilbyr skadeforsikringer til kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Baltikum. Dessuten hjelper vi nordiske kunder med internasjonal virksomhet service ved filialkontorer og via nettverk. If tilbyr hele bredden av skadeforsikringsløsninger og -tjenester, for alt fra privatpersoner til globale industriselskaper. Ifs virksomhet er delt inn i forretningsområdene Privat, Bedrift, Industri og Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
If: Lag flomplan for campingvognen22.4.2024 08:05:27 CEST | Pressemelding
Hundrevis av campingvogner befinner seg i faresonen for å bli ødelagt av vårflom. Eierne har plikt etter loven til å gjøre tiltak for å unngå skader. Planlegg for flom, oppfordrer If.
7 av 10 positive til arbeidsgiveres helseforsikring17.4.2024 08:17:04 CEST | Pressemelding
Stadig flere er positive til at arbeidsgivere tegner helseforsikring, og at denne brukes for å få arbeidstakerne raskere tilbake i jobb. Det er en utdatert myte at helseforsikring er «sniking i køen», sier forsikringsselskapet If.
Sykefravær øker: Men 3 av 10 får ikke hjelp ved psykiske helseplager16.4.2024 08:03:00 CEST | Pressemelding
Lang ventetid og begrenset kapasitet i offentlig helsevesen, gjør at mange ikke får hjelp. – Mangel på behandling kan forsterke og forlenge problemene, og gi unødvendig høyt sykefravær, advarer forsikringsselskapet If.
Flere bileiere får bilen stjålet15.4.2024 08:05:10 CEST | Pressemelding
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
Disse ulydene i elbilen må du ta på alvor10.4.2024 08:13:22 CEST | Pressemelding
Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom