If oppgraderer forsikring med Bærekraftig bygg

Forsikringsselskapet If innfører nå Bærekraftig bygg som en del av Bygningsforsikring Super for bedriftsmarkedet. Dekningen skal gjøre det enda enklere å bygge opp igjen på en bærekraftig måte etter skade.
Forsikringsselskapet If vil gjøre det enklere å ta bærekraftige valg når næringsbygg skal bygges opp igjen etter omfattende ødeleggelser. Konserndirektør for skader, Odd-Magnus Barstad, og Line Gjengedal Ruud, nordisk leder for storskader, mener Bærekraftig bygg som en del av bygningsforsikringen vil hjelpe mange etter storbranner. (Foto: If)

Gjennom Bærekraftig bygg bistår If med ​konkrete råd, veiledning og økonomisk støtte ​til bærekraftige tiltak i gjenoppbygging etter større skader på næringsbygg. Dette skjer basert på sertifiseringsmodellen BREEAM-NOR. Sertifiseringen er Norges mest bruke miljøsertifiseringssystem for bygninger.

Bygningsforsikring Super for næringsbygg får lagt inn Bærekraftig bygg som en del av dekningen. Det innebærer rådgivning og økonomisk bidrag til bærekraftige tiltak i gjenreisningen ved omfattende skader, for eksempel etter brann.

Millionstøtte til bærekrafttiltak

Bærekraftig bygg gjelder når en bygning har en skadegrad på 50 prosent eller mer eller får skadekostnader over ti millioner kroner. Her vil If, sammen med kvalifiserte eksterne rådgivere og partnere, gi råd og veiledning og støtte foreslåtte bærekrafttiltak knyttet til skaden med inntil tre millioner kroner.

– Når vi vet at nesten 40 prosent av verdens energirelaterte klimagassutslipp er knyttet til oppføring og drift av bygninger, vet vi samtidig at ethvert bærekraftig bygningsrettet tiltak i hver eneste bedrift vil bidra til en faktisk reduksjon av de totale utslippene, sier Odd Magnus Barstad, konserndirektør for skader i If.

Når skader skjer, vil If håndtere dem på en bærekraftig måte.

– Vi oppmuntrer og støtter derfor leverandører og partnere til å ​bruke bærekraftige metoder og materialer når skader skal repareres. Dette omfatter alt fra materialvalg og byggeprosesser til avfallshåndtering, sier Barstad.​

Grønn Byggallianse arbeider for at bærekraft skal bli et selvfølgelig valg i bygg-, anlegg- og eiendomssektoren.

Daglig leder Katharina Th. Bramslev er svært glad for Ifs initiativ:

– Økonomiske gulrøtter er viktige for at vi skal nå klima- og miljømålene tidsnok, og her spiller bank, finans og forsikring en avgjørende rolle. Gjennom en oppgradert bygningsforsikring vil flere byggeiere trolig velge å dokumentere at bygget har redusert klima- og naturpåvirkning og slik bidrar If til å redusere miljøavtrykket i bygg- og eiendomssektoren, sier Bramslev.

Kunnskap er viktig nøkkel

– Alle, også bedrifter, må ​begynne med seg selv. Samtidig er det svært utfordrende å orientere seg i mylderet ​av bærekraftsløsninger, og derfor også vanskelig å vite nøyaktig hvilke som faktisk ​er de riktige løsningene for ens egen bedrift, sier Line Gjengedal Ruud, nordisk leder for storskader i If.

– I If begynner vi også med oss selv, men som forsikringsselskap vet vi samtidig at vi kan bidra med langt mer. Med vår lange erfaring og kunnskap om og med næringsbygg, er vi i en unik posisjon til å kunne gi våre bedriftskunder konkrete råd, veiledning og hjelp til gjennomføring av bærekraftige tiltak i forbindelse med gjenoppbygging etter skade. Tilgangen til denne kunnskapen gir den som er rammet av skade langt bedre oversikt over hvilke bærekraftsløsninger som er tilgjengelige og relevante. I sin tur gjør det langt enklere å velge løsningene som er riktige for den enkelte. Denne løsningen kaller vi Bærekraftig bygg, sier Ruud.

Ved gjenoppbyggingen får bedriften dokumentasjon på oppnådde BREEAM-poeng, i tillegg til en beregning av reduksjonen av bygningens CO2-avtrykk.

– Samlet gjør dette det langt enklere å ta bærekraftige valg i forbindelse med gjenoppbyggingen, samt å gjennomføre dem, sier Ruud.

Oppnår BREEAM-poeng

BREEAM-poeng kan, hvis ønskelig, brukes i en BREEAM-sertifiseringsprosess for bedrifter med næringsbygg som ikke er sertifiserte i dag. Bygninger som allerede er BREEAM-sertifiserte, vil bli gjenreist til samme sertifiseringsnivå som før skaden, og til siste versjon av denne. Dette arbeidet gjøres av Ifs kvalifiserte partnere.

– Ingen er 100 prosent bærekraftig. Som mange andre trenger vi å bli bedre på bærekraft. Vi lærer hver dag, fra forskning på området og fra samarbeid med både kunder, partnere og andre i bærekraftspørsmålene, sier konserndirektør Odd Magnus Barstad.

If har forpliktet seg til Science Based Targets-initiativet, et internasjonalt initiativ for selskaper som vil redusere egne klimagassutslipp i tråd med vitenskapsbaserte klimamål. Mer enn 2000 selskaper deltar i SBT, og If jobber nå med å sette egne mål for reduksjon av klimautslipp. Bærekraftig bygg er del av Ifs arbeid for å redusere klimagassutslipp.

Lagerbygninger, industrielle produksjonsbygg og driftsbygg i landbruket er i dag ikke omfattet av Bærekraftig bygg.