If og Europeiske Reiseforsikring er best i test

På topp igjen: If og Europeiske får terningkast 6 og er kåret til vinner av Norsk Familieøkonomis store undersøkelse av reiseforsikring.
Andreas Handeland og Hilde Øverby i If og Europeiske Reiseforsikring er godt fornøyd med å bli tildelt terningkast 6 for tredje gang på rad i Norsk Familieøkonomis store reiseforsikringstest. (Foto: Europeiske)

I alt ti forsikringsselskaper er vurdert i den grundige gjennomgangen av priser og vilkår.

«Sammenlignet med øvrige selskaper, og isolert sett basert på forholdet mellom pris og vilkår, vurderes Europeiske Helår Super som årets vinner også i år,» konkluderer Norsk Familieøkonomi. «Helt enkelt en virkelig god reiseforsikring.»

Ett annet selskap får også terningkast 6, men totalvurderingen til Norsk Familieøkonomi er at reiseforsikringen fra If og Europeiske stikker av med seieren.

– Vi er veldig fornøyd med å på ny bli kåret til best i test. Våre kunder kan være sikre på at de har med seg den beste reiseforsikringen i bagasjen på reise både i Norge og utlandet, sier produktsjef Hilde Øverby i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

If og Europeiske har fått terningkast 6 for tredje gang på rad i denne testen.

Utvider dekningene

Nytt i år er at If og Europeiske, som eneste selskap, inkluderer dekning av egenandel for bildelingstjenester, motorsykkel, bobil og tilhørende nøkler under dekning for leiebil. Dette dekkes for øvrig uten sumbegrensning. Det er også kommet til en dekning for tapt leieavtale hvis du kommer for sent til leiebilfirma.

– Vi jobber hele tiden med å bli bedre og tilpasse oss de behovene kundene våre har når de er ute og reiser, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i If og Europeiske.

– Sammen med våre samarbeidspartnere i inn- og utland har vi mulighet til å bidra med hjelp på reise når du virkelig trenger det, sier han.

Raske tilpasninger

I koronatiden har UD utstedt reiseråd som har gjort det vanskelig å reise utenlands. Reiserådene har kommet på grunn av smittesituasjonen. Nå er det kommet lettelser for Europa.

Norsk Familieøkonomi skriver: «Det skal også nevnes at selskapet det siste året har tilpasset seg myndighetenes reiseråd og anbefalinger, kundenes behov og smittesituasjon i naboland og Europa raskt. Selskapet var først ute med å dekke reiser til røde land i EU, Schengen og Storbritannia, dekker avbestilling som følge av pålagt smittekarantene både for innenlands- og utenlandsreiser og har tilpasset seg et endret reisemønster ved å tilby helårs reiseforsikring med begrenset gyldighet i Norden med 40 prosent prisrabatt.»

Handeland er opptatt av at de som ønsker å reise må ta sine forholdsregler. Selv om vi går lysere tider i møte, er vi langt unna en normal verden.

– Det er utrolig viktig at man setter seg inn i situasjonen og retningslinjene i landet man skal reise til. Og enda viktigere er dette dersom man skal reise på tvers av flere land. Det kan være lokale restriksjoner, innreisenekt basert på smittesituasjonen der man kommer fra og lignende, sier han.