If: Lurt å følge med på flomvarsler nå

NVE har sendt ut gult flomvarsel for Østlandet. Forsikringsselskapet If ber folk som bor ved bekker og elver om å være ekstra årvåkne.
Økt vannføring i bekker og elver er naturlig på våren, og trenger ikke nødvendigvis føre til skader. Men det er godt å være forberedt på det verste, understreker If. (Foto: Morguefile/CC)

Flomvarselet for deler av Østlandet gjelder fra onsdag i forbindelse med mye nedbør og snøsmelting.

– Økt vannføring på våren og tidlig sommer er en naturlig del av naturens og årstidenes syklus her i Norge. Derfor er det ekstra viktig å følge med på hvordan vannstanden endrer seg der du bor, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– At det blir varslet flom, betyr ikke nødvendigvis at det blir en skadeflom, men at vannet kommer til å øke framover. Mye avhenger av været og hvor fort snøsmeltingen går. Med varslene får beboere og bedrifter som vet at de ligger utsatt til tid til å forberede seg og treffe nødvendige tiltak hvis flommen kan føre til skader, sier Clementz.

Han peker på at det er lurt å følge med i nyhetsbildet, på yr.no og varsom.no og sette seg inn i hvordan man unngår og minimerer skader ved flom.

– En av de viktigste tingene du kan gjøre, er å flytte gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og ting i garasjen opp fra gulvet. Har du bil, bobil eller campingvogn som står utsatt til, bør du flytte denne til et tørt og trygt sted først som sist, sier Sigmund Clementz i If.

Hvis det er varslet flom eller store nedbørsmengder

• Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har sammen med lokale myndigheter ansvaret for å sikre innbyggere mot flom. Likevel er det mye opp til hver enkelt av oss å være godt forberedt når flomvannet eller kraftig regnvær er i anmarsj:
  • Sørg for at avløp, kummer og rister er åpne slik at vannet har fritt leide.
  • Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander.
  • Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre fri vannførsel.
  • Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.
  • Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.
  • Flytt biler, bobiler og campingvogner til et trygt og tørt sted.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If