If løftet bærekraftsarbeidet i 2020
I løpet av året har If lansert en rekke bærekraftstiltak og er i ferd med å sluttstille en nordisk bærekraftsstrategi som vil styrke arbeidet fremover.
- Vår hovedprioritet er å forhindre skader og det er det mest bærekraftige et forsikringsselskap kan bidra med. Skulle skader forekomme, så skal disse håndteres på en mest mulig bærekraftig måte med gjenbruk og god avfallshåndtering, forteller Philip Thörn, leder for bærekraft i If.
Stiller høye krav til leverandører
Siden januar 2020 har derfor If pålagt alle underleverandører å overholde etiske retningslinjer, miljø-og menneskerettigheter, arbeidsrett og krav til antikorrupsjon.
- Dette betyr at våre forsikringskunder fra 2020 får skader reparert av leverandører som oppfyller strenge etiske og miljømessige krav, sier Thörn.
På boligområdet er det innført nye krav i leverandøravtalene for å minimere forbruket av materialer,samt å resirkulere og gjenbruke så mye materiale som mulig. På bilområdet har Ifs bilverksteder reparert og gjenbrukt 3.418 tonn metall og plast.
En annen direkte konsekvens av Ifs arbeid er at forsikringskundene bidro til å redusere klimautslippene tilsvarende 1,4 millioner mil med fossil kjøring.
- Årsaken er Ifs Boligsjekk, en tjeneste hvor vi gjennomgår kundens bolig og gir anbefalinger for tiltak og vedlikehold. Dette reduserer risikoen for skade som må repareres eller skiftes ut. Dette er beregnet gjennom 130.000 boligsjekker og klimagevinsten ved å gjøre riktige tiltak. Dermed sparer kundene energi, forhindrer skade og unngår ekstra belastning på miljøet, sier Thörn.
Digital arbeidsform gir miljøgevinst
If reduserte også klimaavtrykket som følge av koronapandemien. Fysiske møter ble erstattet av digitale. If gjennomførte 8.900 digitale inspeksjoner i stedet for fysiske inspeksjoner på bilverksteder. Dermed ble utslippene redusert med tilsvarende 356.000 kilometer med fossil bilkjøring.
I 2020 utgjorde totalt CO2-utslipp fra egen virksomhet 4.210 tonn, noe som er en nedgang på 50 prosent sammenlignet med 2019.
- Nedgangen i de totale utslippene forklares av færre forretningsreiser. If har i stedet hatt rundt 40.000 Teams-møter per måned. Digitale inspeksjoner og møter er noe vi skal fortsette med når vi kommer tilbake i en normalsituasjon og høste varige gevinster av nye arbeidsformer, sier Thörn.
For flere bærekraftstiltak, se Bærekraftsrapport 2020.
For mer informasjon, kontakt leder for bærekraft, Philip Thörn
Tel +46106037768, epost philip.thorn@if.se
Nøkkelord
Kontakter
Philip ThörnHead Of SustainabilityIf
Tel:46106037768philip.thorn@if.seBilder
Om If
If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter.
Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye.
If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Dårlig drenering truer norske boliger10.12.2025 07:09:12 CET | Pressemelding
Hvert tredje bolighus i Norge har feil og mangler ved dreneringen eller ligger i et risikoutsatt område for skader ved værhendelser. Det viser en fysisk kartlegging av nær 4300 boliger i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Flere kvinner enn menn opplever negativt stress3.12.2025 07:16:04 CET | Pressemelding
Hver fjerde kvinne i Norge rammes regelmessig av stress som påvirker livskvaliteten på en negativ måte. Det viser en nordisk helserapport fra If.
If støtter Røde Kors i årets julekampanje2.12.2025 08:33:33 CET | Pressemelding
I årets julekampanje setter If fokus på Røde Kors' arbeid for hjelp til mennesker i sårbare situasjoner.
Halvparten av norske hus har tvilsomme yttertak21.11.2025 07:15:19 CET | Pressemelding
Ekstremvær og økt nedbør truer: Annethvert hustak har feil eller mangler som kan gi skader ved værhendelser. Det viser en kartlegging av nær 4300 bolighus i Norge gjort av forsikringsselskapet If og Anticimex siste år.
Sjåfører krasjer på sommerdekk om vinteren13.11.2025 07:07:56 CET | Pressemelding
Sist vintersesong hadde 16,1 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
