ID.XTREME:Helelektrisk offroad fra Volkswagen

Volkswagen har utviklet den elektriske offroad-konseptbilen ID.XTREME. SUV-en har solide terrengegenskaper, 378 hestekrefter og trekk på alle hjulene.

Volkswagen viser nå frem konseptbilen ID.XTREME.Det er en stilig offroad-versjon av ID.4 GTX 4MOTION.

- Vår elbilplattform, MEB, har et enormt teknisk potensial. For mange av våre kunder er bilen mye mer enn bare et transportmiddel. Med ID. XTREME, løfter vi den elektriske mobiliteten til et nytt ytelsesnivå, forteller Silke Bagschik, som er ansvarlig for ID.-porteføljen i Volkswagen.

Konseptbilen er utviklet av teamet til Andreas Reckewerth ved Volkswagens utviklingsavdeling.

Resultatet er et unikt terrengkjøretøy som imponerer med robust utseende og enestående kraft. Bilen har hele 387 hestekrefter.

Utvendig fremstår ID.XTREME som en terrengbil, med 18-tommers offroadfelger,og 50 mm brede skjermer over hjulene, som gir den et tydelig offroad-utseende. Takstativet har fått LED-lykter, og med det helt lukkede understellet av aluminium fremstår bilen som en tøff elbil med trekk på alle fire hjul, som enkelt kan ta seg frem utenfor asfalterte veier.

Også lydmessig har ID. XTREME noe unikt å by på. Den spesielle kjørelyden, som er utviklet i samarbeid med Volkswagen Design, kommer via en lydgenerator i hjulhuset. Innvendig i konseptbilen finner vi en rekke detaljer,nye seter, og flere elementer i en sporty oransjefarge.

Volkswagen jobber aktivt og bevisst med å redusere klimaavtrykket fra bilproduksjonen. Derfor har testbilen blitt utstyr med et brukt batteri på 77 kWh (netto) hentet fra en tidligere testbil.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.