ID.4 med toppresultat i Euro NCAP

Nye ID.4 overbeviste i den anerkjente sikkerhetstesten Euro NCAP. Den første elektriske SUV-en fra Volkswagen fikk toppresultat med fem stjerner, men også svært gode enkeltvurderinger i alle kategorier: Voksenbeskyttelse, beskyttelse av barn, myke trafikanter og assistentsystemene.
5 stjerner til ID.4 i Euro NCAP
  • Høye enkeltvurderinger i alle testkategoriene
  • Også assistentsystemene blir vurdert som svært gode

Vurderingen av beskyttelsen av voksne baserer seg blant annet på front- og sidekollisjon, og whiplashtest. Basert både på krasjtestresultatene og vurderingen av muligheten til raskt å kunne redde passasjerene, oppnådde ID.4 93 % av de tilgjengelige poengene for beskyttelsen fører og voksne passasjerer.

Nye ID.4 har for eksempel en senterairbag mellom forsetene, som reduserer – eller i beste fall unngår – kontakten mellom fører og passasjer ved en sidekollisjon.

Resultatet for beskyttelse av barn var 89 %. Disse vurderingene baserer seg på tre viktige aspekt: I tillegg til å vurdere beskyttelsen som blir gitt av barnesikringssystemene ved front- og sidekollisjon, vurderes også hvor enkelt det er å montere barneseter i ulike størrelser, samt utstyret bilen har for transport av barn.

Euro NCAP vurderer også de assistentsystemene som er standardutstyr i biler. ID.4 har et system som hjelper føreren med å holde bilen i eget kjørefelt, «Lane Assist», og nødbremssystemet «Front Assist» som standard. Her vurderes i hvor stor grad systemene evner å unngå sammenstøt både med andre biler, men også med syklister og fotgjengere.

Med en score på 85 % av tilgjengelige poeng i kategorien for assistentsystemer, viser den elektriske SUV-en fra Volkswagen utmerkede resultater også her. Vurderingen av beskyttelsen for fotgjengere og syklister var 76 %.

Volkswagen tilbyr også ytterligere assistentsystemer til ID.4, som hever komforten og øker sikkerheten, innenfor sine systemgrenser.

I Tyskland er «Car2X»-teknologi også noe alle ID.4-modeller har aktivert. Det gjør det mulig for kjøretøyene å utveksle informasjon om lokale farer, både med andre kjøretøy og med trafikal infrastruktur. Allerede i mars 2020 ble denne innovative teknologien tildelt anerkjennelsen «Advanced Award» av Euro NCAP.

Med vurderingen fem stjerner av ID.4, forsetter Volkswagen sin suksesshistorie i Euro NCAP. Også den kompakte ID.3 oppnådde toppscore i oktober 2020. Detaljerte testresultater er tilgjengelig på www.euroncap.com

En video av testen kan sees her: https://www.youtube.com/watch?v=0pCeUL-GB8U

5 stjerner til ID.4 i Euro NCAP