ID.-familien utvides med et nytt og sportslig medlem – GTX

Den 28. april viser Volkswagen ID.4 GTX, den første sportslige toppmodellen i sin helelektriske modellserie. Alle kommende høyytelsesmodeller i ID.-familien vil få betegnelsen GTX. På samme måte som GTI og GTE, blir GTX et eget produktmerke: Det vil stå for elektrisk mobilitet fra Volkswagen på en ny og sportslig måte.
GTX - nytt produktmerke fra Volkswagen

– Bokstavene GT har lenge stått for kjøreglede, sier Klaus Zellmer, styremedlem med ansvar for markedsføring hos Volkswagen. – Nå spenner X broen over til fremtidens mobilitet. Bærekraft og sportslighet utelukker ikke hverandre, men kan inngå i et intelligent samspill, fortsetter han.

GTX-modellene overbeviser først og fremst med ytelser og design. En ytterligere elmotor på forakselen gir ID.-familien firehjulsdrift, som er optimert for effektivitet. Frontmotoren aktiveres på få millisekunder når det er behov for mer ytelser eller veigrep. I det nye kjøremoduset «Traction» vil firehjulstrekket være permanent aktivert. I tillegg understreker sportslige designdetaljer og egne lyssignaturer toppytelsene til GTX-modellene.

Det nye produktmerket i ID.-familien gir Volkswagenkonsernets overordnede strategi «ACCELERATE» ytterligere fart. Volkswagen sikter mot å bli det mest ettertraktede bilmerket for bærekraftig mobilitet. Målet er å nå en salgsandel på 70 % rene elbiler i Europa innen 2030, og hele konsernet skal bli klimanøytralt innen 2050. Innen 2025 investeres rundt 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybridisering og digitalisering.

GTX - nytt produktmerke fra Volkswagen