ID.-familien utvides med et nytt og sportslig medlem – GTX

Den 28. april viser Volkswagen ID.4 GTX, den første sportslige toppmodellen i sin helelektriske modellserie. Alle kommende høyytelsesmodeller i ID.-familien vil få betegnelsen GTX. På samme måte som GTI og GTE, blir GTX et eget produktmerke: Det vil stå for elektrisk mobilitet fra Volkswagen på en ny og sportslig måte.

GTX - nytt produktmerke fra Volkswagen

– Bokstavene GT har lenge stått for kjøreglede, sier Klaus Zellmer, styremedlem med ansvar for markedsføring hos Volkswagen. – Nå spenner X broen over til fremtidens mobilitet. Bærekraft og sportslighet utelukker ikke hverandre, men kan inngå i et intelligent samspill, fortsetter han.

GTX-modellene overbeviser først og fremst med ytelser og design. En ytterligere elmotor på forakselen gir ID.-familien firehjulsdrift, som er optimert for effektivitet. Frontmotoren aktiveres på få millisekunder når det er behov for mer ytelser eller veigrep. I det nye kjøremoduset «Traction» vil firehjulstrekket være permanent aktivert. I tillegg understreker sportslige designdetaljer og egne lyssignaturer toppytelsene til GTX-modellene.

Det nye produktmerket i ID.-familien gir Volkswagenkonsernets overordnede strategi «ACCELERATE» ytterligere fart. Volkswagen sikter mot å bli det mest ettertraktede bilmerket for bærekraftig mobilitet. Målet er å nå en salgsandel på 70 % rene elbiler i Europa innen 2030, og hele konsernet skal bli klimanøytralt innen 2050. Innen 2025 investeres rundt 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybridisering og digitalisering.

GTX - nytt produktmerke fra Volkswagen

240 33 300http://www.volkswagen.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Utvidet ladetilbud til norske ID.-kunder gjennom partnerskap med Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/ Lyse11.5.2021 07:08:57 CEST | Pressemelding

Gjennom partnerskap med Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/Lyse vil ID.-kundene få tilgang til et ladenettverk med mer enn 2300 hurtigladere (både AC og DC) i Norge. Siden Recharge er Nordens største, åpne ladenettverk vil kundene også få tilgang til Recharge ladere i både Sverige og Finland. Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) og BKK/Lyse har til sammen nærmere 1300 DC hurtig- og lynladere i Norge og mange flere vil etableres i løpet av 2021. – Dette er et kjærkomment tillegg til Volkswagens eksisterende partnerskap med Ionity gjennom «We Charge»-tjenesten, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge. Avtalene mellom Elli og de to ladeoperatørene Recharge og BKK/ Lyse ble signert i mars 2021. Elli er et selskap i Volkswagengruppen, som eier og administrerer ladetjenesten «We Charge». Gjennom partnerskap med både Ionity, Recharge og BKK/ Lyse vil «We Charge» tilby et stort antall ladepunkt med stor dekningsgrad over hele Norge. – Vi er stolt over

«Way to Zero»: Volkswagen presenterer veikart for klimanøytral mobilitet30.4.2021 11:11:28 CEST | Pressemelding

På en første «Way to Zero»-konferanse presenterte Volkswagen konkrete planer for å redusere karbonutslippene fra selskapet og produktene. Målet er å være et karbonnøytralt selskap senest innen 2050. En ny, intern milepæl er å kutte CO2-utslippene per bil i Europa med 40 % innen 2030, noe som er en klar overoppnåelse av gruppens mål om 30 % reduksjon fra 2018-nivå. Resultatet er at en gjennomsnittlig Volkswagen vil slippe ut 17 tonn mindre CO2.