Ice rykker fra konkurrentene

Kundene strømmer til og blir stadig mer fornøyde hos Ice
Kommersiell direktør Shiraz Abid, og sjef for kundereise i Ice Lene Hordvik. Her under presentasjon av årets resultater fra Epsi-undersøkelsen. Foto: Sebastian Storvik.

I dag kom tallene fra Epsis årlige undersøkelse (Mobilstudien 2021) av kundetilfredshet hos norske mobilkunder. Tallene viser at Ice har økt mest i bransjen, med totalt 4,6 poeng siden i fjor.

– Dette er helt fantastisk. Ingenting er som å få bekreftelse på at den jobben vi gjør gir resultater. Vi er landets raskest voksende mobilselskap, og det er avgjørende for oss at kundene er fornøyde, sier kommersiell direktør i Ice, Shiraz Abid.

Uvanlig økning

Målgruppen i undersøkelsen består av personer som bor i Norge, 16-85 år gamle og som har et privat kundeforhold med et mobilselskap. Resultatene måles i en sum fra 0 til 100. I år har Ice fått 73,8 poeng, opp fra 69,1 i fjor. Daglig leder i Epsi, Fredrik Høst forteller at dette er solide tall.

– Det er ikke ofte vi ser denne type signifikant framgang. Det kommer av et godt stykke arbeid. Det virker som om kundene merker bedre produktkvalitet, i dette tilfellet en bedre dekning og mobilopplevelse. Når det er på plass blir alt det andre som glasur på kaka, sier han.

Ice har økt i alle kategoriene i den ferske undersøkelsen: image, produktkvalitet, relasjonskvalitet, verdi for pengene, og lojalitet.

Det siste året har Ice etablert en egen avdeling for kundereise (Customer Journey). Lene Hordvik er sjef for avdelingen og forteller at deres mål er å ha fornøyde kunder som blir lenge hos Ice.

– Vi prøver å kontinerlig forbedre hvert eneste steg i kundereisen. Dette kan være alt fra forbedringer i nettet til å endre funksjonalitet i appen vår. Alt for å gjøre det bedre og enklere å være kunde. Det at vi øker med hele 6,2 poeng i produktkvalitet fra i fjor viser at kundene begynner å merke hvor godt det tredje nettet er, sier hun.

Vokser mest

Ice er mobiloperatøren som bygger Norges tredje nett. På fem år har kundetallet vokst fra 0 til 663 000 mobilkunder. Ice har i dag 94 prosent befolkningsdekning med eget 4G- og 5G-utstyr fra finske Nokia, og leier resterende dekning fra Telia mens utbygging pågår.

– Vi kjemper alltid at kundene våre skal bli fornøyd. 1. september økte vi datapakkene på abonnementene våre uten ekstra kostnad, og på slutten av sommeren ble vi den første mobiloperatøren i Norge som tilbyr forsikring for trygg netthandel. Slike kontinuerlige forbedringer samtidig som vi stadig bygger bedre nett skaper konkurranse og fornøyde kunder i det norske mobilmarkedet, avslutter Abid.