Ice ønsker økt bruk av lydbøker, e-bøker og podkast

Strømmetjenester er mer en film, serier og musikk. Ice ønsker å stimulere til økt bruk av lydbøker, e-bøker og podkast, og inngår derfor samarbeid med Nextory og Podimo med to måneder kostnadsfri bruk.
Ice vil legge til rette for mer konsum av litteratur.

Podimo er en abonnementstjeneste for podkast, lydbøker og lydhistorier. Som abonnent får du tilgang til tusenvis av podkaster, lydbøker, i tillegg til nytt og eksklusivt innhold som du ikke finner andre steder.

– Ice er utfordrer på mobilmarkedet, og nok en gang finner vi våre samarbeidspartnere i andre utfordrere. Podimo er en av de. Appen gir deg god oversikt og personlige anbefalinger, slik at det det er lett å oppdage nye podkast- eller lydbokfavoritter. En god utfordrer i sitt marked, som vi tror kan god verdi og underholdning til våre kunder. Podkast blomstrer i Norge, sier kommersiell direktør i Ice, Shiraz Abid.

Mengder av Lyd- og e-bøker

Nextory er en strømmetjeneste for lydbøker og e-bøker med over 350 000 titler på norsk, svensk og engelsk.

– Nextory er størst på markedet på norske bestselgere, norske titler og norske barnebøker. Igjen er dette en utfordrer i sitt marked som passer Ice godt. Her er det mengder av innhold som vi tror Ice-kundene kommer til å sette pris på, sier Abid.

Johan Eriksson, sjef for internasjonale samarbeid i Nextory tror samarbeidet kan få flere til å nyte bøker.

Vi er stolte av å inngå et partnerskap med en framoverlent og nytenkende bedrift som Ice. Dette kommer til å bidra positivt i vår visjon om å gjøre bøker lettere tilgjengelig for alle og øke lesegleden til flere mennesker, sier han.

Økende trend

Statistikk fra Forleggerforeningen viser at lydboklytting via strømmetjenester er økende forteller Abid.

– Andelen av forlagenes inntekter fra allmennmarkedet og digitale bøker lå på 18 prosent i 2018, mens andelen per 3. kvartal 2021 var oppe i 33 prosent. Selv om det selges færre fysiske eksemplarer av bøker og lydbøker i stykksalg, så er konsumering via strømming økende, sier han.

Avtalen for Podimo gjelder 60 dager gratis prøveperiode, deretter 40% rabatt på Podimo Premium abonnement. For Nextory gjelder 60 dager gratis prøveperiode på valgfritt abonnement.

– Ice bygger ett av verdens beste mobilnett der mye av trafikken går til videostrømming. Nå ønsker vi å utfordre kundene våre til å søke mer underholdning i form av lydbøker, e-bøker og podkaster, og sammen med våre samarbeidspartnere gjør vi det enklere og kostnadsfritt å komme i gang, avslutter Abid.

Ice vil legge til rette for mer konsum av litteratur.
Kommersiell direktør i Ice, Shiraz Abid. Foto: Marius Viken/Ice