I helgen sover tusenvis ute i naturen

Det er bare å pakke klart sovepose, telt og liggeunderlag. På lørdag er det endelig klart for årets #nattinaturen.

POPULÆRT: Uteovernatting i hengekøye har blitt populært de siste årene. Foto: Gard Eirik Arneberg

– I løpet av de siste årene har dette virkelig rukket å bli hele Norges sove-ute-dag. Alle er velkomne, både de som aldri har overnattet ute før og de som gjør det stadig vekk, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Det er paraplyorganisasjonen for de 18 store friluftsorganisasjonene og flere lokale arrangører som står bak når hele Norge inviteres til å sove ute lørdag 4. september.

Hvor man overnatter, eller om det er i telt, hengekøye eller under åpen himmel, er opp til en selv.

Tror mange vil delta

De siste årene har opp mot 100 000 sovet ute denne natten, og Norsk Friluftsliv forventer at mange vil ta turen ut også i år.

– Det siste året har enda flere har fått øynene opp for friluftslivet, så det er absolutt grunn til å forvente høy deltakelse, sier Lier.

Det å sove ute er spesielt populært blant unge. I en Ipsos-undersøkelse fra i fjor oppga hele 49 prosent av de mellom 15 og 24 år å ha hatt minst en natt utendørs i løpet av sommeren.

Feirer kortreiste naturopplevelser

#nattinaturen er startskuddet for Friluftslivets uke, som varer fra 4. til 12. september. Denne uka blir det over 1400 friluftsaktiviteter, turer og aktivitetsdager over hele landet.

Målet er å invitere hele Norge med ut i naturen, og å feire den norske allemannsretten. Det er også takket være den at vi har rett til å overnatte i naturen.

– Takket være allemannsretten er det fritt fram for å sette opp teltet eller hengekøya hvor du vil i utmark. Bare husk å ikke slå leir nærmere enn 150 meter fra bebodde hus og hytter, så du ikke er til bry for andre, sier Lier.

Om man vil delta på #nattinaturen kan man altså sove ute stort sett der man vil. I tillegg blir det også fellesovernattinger i regi av lokale lag og foreninger landet over, som er åpne for alle. Hvor disse holdes finner man i aktivitetskalenderen på www.friluftslivetsuke.no.

Fakta om Friluftslivets uke 2021:

• Arrangeres landet over 4. - 12. september
  • Over 1400 turer og aktiviteter finnes på  www.friluftslivetsuke.no
  • Lørdag 4. september inviteres hele Norge til å sove ute under #nattinaturen
  • Søndag 5. september markeres både Soppens dag og Kom deg ut-dagen
  • 11.-12. september inviteres hele Norge til å være med på Tur med mening - en lavterskel dugnad for naturen
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 18 medlemsorganisasjoner med rundt 5000 lag og foreninger står bak feiringen

TELTMAGI: Det å tilbringe natten i et telt kan gi store opplevelser uten at man trenger å reise langt. Foto: Norsk Friluftsliv