I desember kan du spise Big Mac med god samvittighet

Gjennom hele desember donerer McDonald’s 1 krone for hver solgte Big Mac-meny. Pengene går til Stine Sofies Stiftelse for å støtte deres arbeid med å hjelpe volds- og overgrepsutsatte barn og unge.
F.v: Veronica Flinck fra Barnefondet og Ada Sofie Austegard fra Stine Sofies Stiftelse

Med hjelp fra Ronald McDonald Barnefond, åpnet Stine Sofie Senteret i Grimstad høsten 2016. Senteret er verdens første kurs- og mestringssenter for volds- og overgrepsutsatte barn og unge. McDonald’s sin innsamling i desember går til å styrke det viktige arbeidet som Stine Sofies Stiftelse gjør.

– På Stine Sofie Senteret gir vi barn og unge de gode opplevelser, erfaringer med trygge voksne og fine møter med andre barn med samme erfaringer. Målet at de skal være bedre rustet til hverdagen og livet etter det vonde. I dag har vi kapasitet til å gi 500 barn opphold på Stine Sofie Senteret. I løpet av 2023 er målet å doble kapasiteten slik at mer enn 1000 barn fra hele landet kan få et tilbud, sier Ada Sofie Austegard, generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse.

Innsamlingsbeløpet dobles

I hele desember går 1 krone fra hver solgte Big Mac-meny til Stine Sofies Stiftelse. Alle McDonald’s-restauranter i Norge er med på innsamlingsaksjonen, noe som betyr at store deler av landet kan bidra til innsamlingen. Det totale beløpet som samles inn i restaurantene vil også bli doblet av Guy Hands, eier av Food Folk som forvalter merkevaren McDonald’s i Norden.

– I Norge samarbeider McDonald’s tett med Stine Sofies Stiftelse via Ronald McDonald Barnefond. Jobben som gjøres hver dag for å støtte og trygge barn og unge er enormt viktig. Med vårt bidrag håper vi på å kunne hjelpe enda flere volds- og overgrepsutsatte barn, sier Veronica Flinck, prosjektleder i Ronald McDonald Barnefond.

Sammen om å hjelpe flere og tilby mer

Både McDonald’s og Stine Sofies Stiftelse er glade for samarbeidet, og håper at innsamlingen kan styrke det viktige arbeidet som gjøres.

– Arbeidet for at alle barn skal få oppleve en trygg barndom, en barndom uten vold og overgrep, er dypt forankret i mitt personlige engasjement. Ikke minst i betydningen ved å kunne gjøre noe godt for utsatte og sårbare barn, de som ofte blir usynlige i samfunnsdebatten. Sammen kan vi hjelpe flere og tilby mer, sier Ada Sofie Austegard, Generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse.

For mer informasjon eller ytterligere kommentar, vennligst ta kontakt med:

Stine Sofies Stiftelse ved Marit Høigilt, leder Marked og kommunikasjon. E-post: marit@stinesofiesstiftelse.no

Ronald McDonald Barnefond ved Veronica Flinck, prosjektleder. E-post: veronica.flinck@no.mcd.com