I dag startet Volkswagen opp produksjonen i Wolfsburg

Klokken 06.30 i dag, den 27. april, begynte igjen produksjonen av Golf i Wolfsburg. Rundt 8000 arbeidere returnerte til produksjonshallene. Fra nå av vil Volkswagens fabrikker starte opp produksjonen suksessivt: Først ute var Zwickau og Bratislava, så følger andre fabrikker i Tyskland og resten av verden.
Produksjonsstart ved Volkswagens fabrikk i Wolfsburg.
  • Volkswagens personbilproduksjon startet i Zwickau og Bratislava den 20. april
  • Volkswagen Group Components utvider produksjonen steg for steg
  • Fra den 27. april starter en suksessiv gjenåpning av Volkswagens fabrikker i Tyskland, Spania, Russland, Sør-Afrika, og Nord- og Sør-Amerika
  • Volkswagen har en plan med 100 punkter for maksimal helsebeskyttelse

– Med beslutninger fra føderale og statlige myndigheter i Tyskland, og oppmykningen av restriksjonene i andre europeiske land, er rammebetingelsene for en stegvis oppstart av produksjonen til stede, sier Ralf Brandstätter, COO for Volkswagen.

– Dette er bare første steg for å håndtere krisen. Ytterligere tiltak vil være nødvendige for å stimulere etterspørselen i Tyskland og i resten av Europa, slik at produksjonsvolumet kan økses gradvis, fortsetter Brandstätter.

Helse har førsteprioritet

Volkswagen har i de tre siste ukene planlagt intensivt for å kunne gjenoppta produksjonen:

– I tillegg til å utarbeide en omfattende veileder for tiltak som skal beskytte de ansattes helse, har vi også gjort tiltak for å kunne gjenoppta våre leveringskjeder, sier Brandstätter.

Oppstarten vil gjøres i tråd med den aktuelle tilgangen på deler, de statlige tiltakene i Tyskland og Europa, og utviklingen i markedet. Helsebeskyttelse for de ansatte vil likevel ha førsteprioritet, uavhengig av disse faktorene.

– Vi starter produksjonen og logistikken steg for steg, på en svært velorganisert måte. Helsen til våre ansatte har høyeste prioritet. Vi gjør arbeidsplassene sikre med en 100-punktsplan. Dermed sørger vi for at økonomien kommer i gang igjen, med en høy grad av ansvarsbevissthet. Biler ruller ut av fabrikkene, til forhandlere og kunder, sier Andreas Tostmann, styremedlem hos Volkswagen med ansvar for produksjon og logistikk.

Statlige insentiver

Ministerpresident i Niedersachsen, Stephan Weil, kommenterer oppstarten i Wolfsburg slik:

– Det gleder meg at Volkswagen nå gjenopptar produksjonen skritt for skritt. På forbilledlig vis står helsebeskyttelse i første rekke. Bedriftsrådet og ledelsen har sammen utarbeidet et konsept som savner sidestykke.

På onsdag skal Weil sammen ministerpresidentene i de tyske bildelstatene Bayern og Baden-Württenberg diskutere hvordan man nå raskt kan få i gang bilomsetningen igjen.

– Om vi lykkes med å finne salgsinsentiver, som samtidig setter økologiske aspekter i forgrunnen, vil det være bra for sysselsetningen, for økonomien og for klimaet, sier Weil.

– Aldri opplevd en lignende situasjon

Bernd Osterloh, leder av bedriftsrådet til Volkswagen, utdyper den spesielle situasjonen bilprodusenten nå står i:

– En lignende situasjon har vi aldri opplevd. Jeg vet likevel: Motivasjonen hos våre kolleger for å få startet opp igjen er enorm. Oppstart av produksjonen har vi etter hver ferie, så det har vi erfaring med. Men med pandemien nå, må vi tilpasse våre rutiner. En måte å gjøre det på, er den nye veilederen for helsebeskyttelse. Med rundt 100 tiltak holder vi infeksjonsrisikoen hos Volkswagen så lav som mulig. Det setter en standard i industrien. Men vi må også være realistiske: I starten vil disse tiltakene utløse spørsmål hos våre ansatte. Vi har aldri utviklet, produsert eller solgt biler under lignende omstendigheter. Jeg forventer derfor at våre ledere sørger for at alle ansatte er trygge på de nye prosedyrene. Nå er det å ta seg tid til å besvare spørsmål viktigere enn daglige produksjonstall.

Volkswagen Group Components startet en del av produksjonen allerede den 6. april ved fabrikkene i Brunswick og Kassel. Den 14. april fulgte Salzgitter, Chemnitz og Hannover, og de polske fabrikkene. Dermed kunne deleleveringer til bilproduksjonen i Kina sikres.

I oppstarten av produksjonen drar selskapet nytte av erfaringene fra Kina, der et stort antall av konsekvente helsetiltak er gjennomført med suksess. 32 av 33 fabrikker i Kina er nå tilbake i produksjon. Ingen tilfeller av Covid-19 hos de ansatte er rapportert der.

Volkswagen forsetter å observere koronapandemien over hele verden svært aktivt. Ytterligere tiltak vil være basert på en tett dialog i Volkswagengruppen og råd fra helsemyndighetene, for eksempel Robert Koch instituttet (Tysklands offentlige helseinstitutt).

Produksjonsstart ved Volkswagens fabrikk i Wolfsburg.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.