I dag startet Volkswagen opp produksjonen i Wolfsburg

- Volkswagens personbilproduksjon startet i Zwickau og Bratislava den 20. april
- Volkswagen Group Components utvider produksjonen steg for steg
- Fra den 27. april starter en suksessiv gjenåpning av Volkswagens fabrikker i Tyskland, Spania, Russland, Sør-Afrika, og Nord- og Sør-Amerika
- Volkswagen har en plan med 100 punkter for maksimal helsebeskyttelse
– Med beslutninger fra føderale og statlige myndigheter i Tyskland, og oppmykningen av restriksjonene i andre europeiske land, er rammebetingelsene for en stegvis oppstart av produksjonen til stede, sier Ralf Brandstätter, COO for Volkswagen.
– Dette er bare første steg for å håndtere krisen. Ytterligere tiltak vil være nødvendige for å stimulere etterspørselen i Tyskland og i resten av Europa, slik at produksjonsvolumet kan økses gradvis, fortsetter Brandstätter.
Helse har førsteprioritet
Volkswagen har i de tre siste ukene planlagt intensivt for å kunne gjenoppta produksjonen:
– I tillegg til å utarbeide en omfattende veileder for tiltak som skal beskytte de ansattes helse, har vi også gjort tiltak for å kunne gjenoppta våre leveringskjeder, sier Brandstätter.
Oppstarten vil gjøres i tråd med den aktuelle tilgangen på deler, de statlige tiltakene i Tyskland og Europa, og utviklingen i markedet. Helsebeskyttelse for de ansatte vil likevel ha førsteprioritet, uavhengig av disse faktorene.
– Vi starter produksjonen og logistikken steg for steg, på en svært velorganisert måte. Helsen til våre ansatte har høyeste prioritet. Vi gjør arbeidsplassene sikre med en 100-punktsplan. Dermed sørger vi for at økonomien kommer i gang igjen, med en høy grad av ansvarsbevissthet. Biler ruller ut av fabrikkene, til forhandlere og kunder, sier Andreas Tostmann, styremedlem hos Volkswagen med ansvar for produksjon og logistikk.
Statlige insentiver
Ministerpresident i Niedersachsen, Stephan Weil, kommenterer oppstarten i Wolfsburg slik:
– Det gleder meg at Volkswagen nå gjenopptar produksjonen skritt for skritt. På forbilledlig vis står helsebeskyttelse i første rekke. Bedriftsrådet og ledelsen har sammen utarbeidet et konsept som savner sidestykke.
På onsdag skal Weil sammen ministerpresidentene i de tyske bildelstatene Bayern og Baden-Württenberg diskutere hvordan man nå raskt kan få i gang bilomsetningen igjen.
– Om vi lykkes med å finne salgsinsentiver, som samtidig setter økologiske aspekter i forgrunnen, vil det være bra for sysselsetningen, for økonomien og for klimaet, sier Weil.
– Aldri opplevd en lignende situasjon
Bernd Osterloh, leder av bedriftsrådet til Volkswagen, utdyper den spesielle situasjonen bilprodusenten nå står i:
– En lignende situasjon har vi aldri opplevd. Jeg vet likevel: Motivasjonen hos våre kolleger for å få startet opp igjen er enorm. Oppstart av produksjonen har vi etter hver ferie, så det har vi erfaring med. Men med pandemien nå, må vi tilpasse våre rutiner. En måte å gjøre det på, er den nye veilederen for helsebeskyttelse. Med rundt 100 tiltak holder vi infeksjonsrisikoen hos Volkswagen så lav som mulig. Det setter en standard i industrien. Men vi må også være realistiske: I starten vil disse tiltakene utløse spørsmål hos våre ansatte. Vi har aldri utviklet, produsert eller solgt biler under lignende omstendigheter. Jeg forventer derfor at våre ledere sørger for at alle ansatte er trygge på de nye prosedyrene. Nå er det å ta seg tid til å besvare spørsmål viktigere enn daglige produksjonstall.
Volkswagen Group Components startet en del av produksjonen allerede den 6. april ved fabrikkene i Brunswick og Kassel. Den 14. april fulgte Salzgitter, Chemnitz og Hannover, og de polske fabrikkene. Dermed kunne deleleveringer til bilproduksjonen i Kina sikres.
I oppstarten av produksjonen drar selskapet nytte av erfaringene fra Kina, der et stort antall av konsekvente helsetiltak er gjennomført med suksess. 32 av 33 fabrikker i Kina er nå tilbake i produksjon. Ingen tilfeller av Covid-19 hos de ansatte er rapportert der.
Volkswagen forsetter å observere koronapandemien over hele verden svært aktivt. Ytterligere tiltak vil være basert på en tett dialog i Volkswagengruppen og råd fra helsemyndighetene, for eksempel Robert Koch instituttet (Tysklands offentlige helseinstitutt).
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder

Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom