Hydrogen kan bli en stor eksportnæring for Norge

I Hydrogen Forecast to 2050 anslår DNV at et energibasert hydrogenmarked vil gå fra å være nærmest ikke-eksisterende til å sluke 7-8 % av verdens samlede energiinvesteringer. Frem mot 2050 vil det investeres 6800 milliarder dollar i hydrogenproduksjon, 180 milliarder dollar i rørledninger og 530 milliarder dollar i ammoniakk.
Dette er imidlertid langt fra nok. Selv med disse investeringene vil hydrogen kun utgjøre 0,5 % av verdens energimiks i 2030 og 5 % i 2050. For å oppfylle målene i Parisavtalen må derfor bruken hydrogen tredobles, og hydrogen må utgjøre 15 % av energibehovet ved midten av dette århundret.
«Hydrogen kan bidra til å avkarbonisere sektorer som vanskelig lar seg elektrifisere, slik som luft- og skipsfart, samt energikrevende industriprosesser», sier Remi Eriksen, konsernsjef i DNV. «Dagens politiske virkemidler er ikke tilstrekkelige til å møte behovet for ny hydrogenproduksjon, som må være miljøvennlig og levere hydrogen med lave utslipp. For å få til dette må det også investeres mer i fornybar energi samt karbonfangst og -lagring.»
Ifølge Hydrogen Forecast to 2050 vil grønt hydrogen (fremstilt ved å skille hydrogen fra vann gjennom elektrolyse) stå for 72 % av all hydrogenproduksjon. Dette vil kreve et globalt overskudd av fornybar energi på 3100 gigawatt til elektrolyse, over dobbelt så mye som verdens samlede sol- og vindkraftkapasitet.
Blått hydrogen (produsert fra naturgass med karbonfangst) vil spille en viktig rolle på kortere sikt. På lengre sikt vil blått hydrogen være viktig særlig i amoniakkproduksjon.
Nye verdikjeder
Et nytt, stort marked betyr også nye verdikjeder. I motsetning til petroleumssektoren, der markedet er globalt, blir hydrogenmarkedene regionale. Rent hydrogen fraktes helst i rørledninger, og da ikke over lange distanser, som mellom kontinenter.
Det betyr at Norge har muligheten til å videreføre en nøkkelposisjon som energileverandør til Europa, forutsatt nødvendige, politiske grep. Tiltak som utbygging av mer fornybar energi, støtte til etterspørselssiden og etablering av tilstrekkelig infrastruktur, som rørledninger, vil være viktig. DNV anslår at over halvparten av eksisterende rørledninger globalt kan gjenbrukes til å transportere hydrogen. Der gjenbruk er mulig, forventer DNV at dette vil koste kun 10-35 % av det å bygge nye rørledninger.
Hydrogenproduktet ammoniakk, som er mer stabilt enn rent hydrogen, kan enkelt fraktes med skip og vil således bli transportert globalt.
Global og sektoriell utbredelse
Produksjon og bruk av hydrogen vil ikke være jevnt fordelt i verden. Europa vil innta en ledende rolle med 11% energirelatert hydrogen i energimiksen. Resten av verden vil ha en hydrogenandel på rundt 2-8 %, avhengig av region. Mest blir det i OECD-landene, Nord-Amerika og i Kina, der det finnes tydelige politiske strategier og virkemidler som fremmer både produksjon og etterspørsel etter hydrogen.
Jern- og stålindustrien, som har få andre alternativer til kull og gass, vil tidlig ta i bruk rent hydrogen. Andre hydrogenprodukter, som ammoniakk og metanol, vil få betydelig bruk i tungtransport, både på sjø og i luften og delvis på vei, men vil ikke skalere før 2030.
Det er lite sannsynlig at hydrogen blir fremtidens drivstoff for personbiler. Det er mange grunner til dette. Elbilene har fått lang rekkevidde, Norge har et godt utbygget ladenettverk og bilene kan lades raskt. Prisen på elektrisitet er i dag også lavere enn hydrogen, og vil etter all sannsynlighet fortsette å være det.
Oppvarming av hus og bygninger er heller ikke et stort, fremtidig anvendelsesområde for hydrogen. Unntaket er i områder som allerede har en omfattende infrastruktur for gassdistribusjon.
«Hvis hydrogen skal bli en viktig energibærer, må vi sikre tillit og støtte hos befolkningen, god risikostyring og politiske virkemidler som vil stimulere både tilbud og etterspørsel. Vi må legge planer som omfatter hele energisystemet, slik at verden kan realisere muligheter for essensielle utslippskutt ved hjelp av hydrogen», sier Eriksen.
Kontakter
Anne VandbakkPressesjef DNV Norge
Tel:952 06 545anne.vandbakk@dnv.comBilder


Lenker
Om DNV
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
Økt risiko for cyberangrep mot Norge26.3.2025 10:40:42 CET | Pressemelding
4 av 10 norske virksomheter innen kritisk infrastruktur mangler oversikt over åpne bakdører hos leverandørene, viser en fersk rapport fra DNV Cyber.
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip12.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom