Hydro er vinner av Akan-prisen 2020

Årlig deler Akan kompetansesenter ut Akan-prisen, en pris som går til virksomheter som forebygger og håndterer rus- og avhengighetsproblematikk på en god og systematisk måte. I år går prisen til Hydro.
Prisen er et bilde av kunstneren Gunilla Holm Platou og heter «Flokken».
Nina Melsom Direktør for Arbeidsliv i NHO overrekker Akan-prisen 2020 til konserndirektør for HR og HMS i Hydro, Hilde Vestheim Nordh. Prisen er et bilde av kunstneren Gunilla Holm Platou og heter «Flokken».

Sør-Norge Aluminium AS (nå Hydro Husnes) vant Akan-prisen i 2006, og Hydro Årdal vant den i 2008. Nå mener Akan kompetansesenter at konsernet Hydro er en verdig og riktig vinner. De har arbeidet systematisk og grundig for å etablere ett felles rammeverk og enhetlige arbeidsmetoder for alle sine 11 selskaper i Norge.

- Hydro er en svært verdig vinner av Akan-prisen 2020 sier direktør i Akan kompetansesenter Elisabeth Ege. Arbeidet er forankret hos ledelsen og ansatte. Deres felles rammeverk er basert på kunnskap og deres egne erfaringer. De vektlegger både forebygging og oppfølging av enkeltpersoner og har etablert et godt system for opplæring av ledere og ansatte. I tillegg deler de velvillig sine erfaringer og informasjon om sitt Akan-arbeid med andre virksomheter. Vi opplever at de er stolte av arbeidet de gjør på dette feltet, sier hun.

Ikke en del av begrunnelsen, men verdt å nevne, er at Hydro i sin tid, bidro sterkt i etableringen av Akan. Hydros måte å møte ansatte med alkoholproblemer, ‘Hydro-modellen’, var den gang en viktig inspirasjon for utvikling av Akan-modellen.

Hydro hadde tidligere store ulikheter i policy, prosedyrer og håndtering av Akan-saker. I august 2017 etablerte virksomheten et partssamansatt prosjekt for å samordne all aktivitet rundt rus- og spillforebygging i Norge. Initiativet til dette kom fra virksomhetene lokalt.

Det har vært viktig for Hydro å sikre en rettferdig og lik håndtering av Akan-saker. Derfor har de blant annet fått på plass én felles overordnet policy og felles prosedyrer. En egen verktøykasse for arbeidet er utarbeidet i samarbeid med bedriftshelsetjenestene på de ulike lokasjonene.

Alle ledere med personalansvar og Akan-personell har fått opplæring i felles policy, Akan-modellen og prosedyrer for individarbeidet. Alle ledere med personalansvar har i tillegg fått opplæring i ‘den nødvendige samtalen’

- Jeg er veldig stolt over å motta denne prisen på vegne av Hydro sier konserndirektør for HR og HMS, Hilde Vestheim Nordh. Vi har en lang tradisjon for å jobbe med rus og avhengighet i bedriften vår, og det er svært viktig. Som i alt HMS arbeid, må vi ha et forebyggende fokus, men det er også viktig å sørge for at de av våre ansatte som trenger hjelp får det. I denne vanskelige tiden som vi er inne i, med mange restriksjoner og mer isolasjon, er akanarbeidet vårt enda viktigere enn ellers. Jeg er derfor veldig glad for at vi i løpet av de siste årene har løftet oss til et enda bedre nivå og at dette har skjedd gjennom et bredt samarbeid i organisasjonen sier hun.

Om prisen:

I 25 år har Akan kompetansesenter delt ut Akan-prisen. Hensikten er å gi en anerkjennelse til virksomheter som forebygger rus- og avhengighet på en god og systematisk måte i tråd med Akan-modellen, samt å inspirere vinneren selv til å fortsette det gode arbeidet, og andre virksomheter til å forebygge rus- og avhengighetsproblematikk.

Einar Nilsen
Seniorrådgiver Informasjon, kommunikasjon og teknologi
Akan kompetansesenter

Prisen er et bilde av kunstneren Gunilla Holm Platou og heter «Flokken».

Akan kompetansesenter – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk.

Vi setter ledere og medarbeidere i stand til å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill.

Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon, som ble stiftet i 1963 og eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Virksomheten finansieres av staten ved Helsedirektoratet, LO, NHO, samt egne kursinntekter.

- Gevinsten ligger i åpenheten -

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.