Hvordan skal jeg el-sykle til byen?
Blogg av elsyklist og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal
- Som nyfrelst el-syklist skrev jeg en blogg i ren og skjær begeistring over mitt nye liv som syklist.
Jeg har foreløpig ikke meldt meg som vintersyklist, men nå er jeg klar for våren med nypussa el-sykkel som transportmiddel til jobb. Det har seg sånn at min husholdning har tatt et valg om å bygge hytte, og da må vi ofre den ene bilen. Vi er også over i en ny fase der barna er så store at de kan gå til og fra skolen selv. Dermed er unnskyldningen for å holde seg med to biler noe utvannet.
Jeg har altså gått over til en hverdag der el-sykkelen blir som en bil nr. 2. Det er jo nettopp sånne som meg el-sykkelen er myntet på. Jeg har aldri vært særlig glad i å sykle, liker ikke å bli svett før jobb, har et lite tilfredsstillende kollektivtilbud til arbeidsplassen, har litt for lang gå-vei og står dermed i valget mellom bil og sykkel.
Jeg er også svært privilegert som har en skikkelig sykkelvei til jobb. Etter at Statens Vegvesen har anlagt en sykkelvei, og jeg mener ren sykkelvei, ikke gang- og sykkelvei, langs ring 3, har jeg ekspress-sykkelfart mens jeg tråkker avgårde. På arbeidsplassen min kan sykkelen stå tørt og sikkert plassert i garasjen.
Det store aberet er at når jeg velger sykkel framfor bil, har jeg valgt vekk mitt foretrukne transportmiddel de gangene jeg skal delta på møter i byen. Det er vanskelig å finne en god og trygg sykkelvei til sentrum, og hvor skal jeg plassere sykkelen uten å risikere at den blir stjålet? Dette er nemlig et PROBLEM. Her peker jeg altså ikke bare på ett problem, men to. Og når jeg først er i problemmodus; jeg trives ikke med hjelmsveis. Jeg vet det finnes en air-bag-hjelm som vil gi luft i håret i det jeg rir til jobb i morgensolen, men den er for dyr. Dermed har vi tre problemer. Lan Marie Berg kan du hjelpe meg med dette? Eller syns du jeg bare må ta meg sammen og finne fram på et eller annet sykkelkart, ta med sykkelen inn i møter nede i sentrum og få så langt og vakkert hår som du har?
Jeg innrømmer at mitt siste problemorienterte avsnitt er et lysende eksempel på i-landsproblem, men dog; vi skal ikke kimse av de utfordringer som knytter seg til hverdagsreisen.
Akkurat nå er jeg i gang med å sjekke om el-sykkelkjøpet innebærer et tilbud om årlig service, og så skal jeg få sykkelen på jobbveien okke som. Med en tørrsjampo i veska, det vil si ryggsekken, er jeg klar for luftig og glad vårsykling til jobben igjen, og så utfordrer jeg NAF til å bistå med å løse mine «problemer. Vi kan jo ikke bare peke på politikerne.
Nøkkelord
Bilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Trafikksikkerhet: 2 av 10 biler er eldre enn 16 år2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske biler har i snitt blitt to år eldre siden årtusenskiftet. - Dette er ikke bra for hverken trafikksikkerheten eller miljøet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Dårlig bilsalg gir frykt for elbil-brems29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I første kvartal i år er det solgt 4158 færre elbiler enn i 2023. – Vi frykter usikkerhet rundt elbilfordelene kan være med å bremse bilsalget, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
6 av 10 barnefamilier vil ha elbil25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen er stor blant barnefamiliene. – Langt flere barnefamilier vil ha en elbil som sin neste bil enn befolkningen for øvrig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig19.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom