Hvordan skal jeg el-sykle til byen?

Blogg av elsyklist og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal
- Som nyfrelst el-syklist skrev jeg en blogg i ren og skjær begeistring over mitt nye liv som syklist.
Jeg har foreløpig ikke meldt meg som vintersyklist, men nå er jeg klar for våren med nypussa el-sykkel som transportmiddel til jobb. Det har seg sånn at min husholdning har tatt et valg om å bygge hytte, og da må vi ofre den ene bilen. Vi er også over i en ny fase der barna er så store at de kan gå til og fra skolen selv. Dermed er unnskyldningen for å holde seg med to biler noe utvannet.
Jeg har altså gått over til en hverdag der el-sykkelen blir som en bil nr. 2. Det er jo nettopp sånne som meg el-sykkelen er myntet på. Jeg har aldri vært særlig glad i å sykle, liker ikke å bli svett før jobb, har et lite tilfredsstillende kollektivtilbud til arbeidsplassen, har litt for lang gå-vei og står dermed i valget mellom bil og sykkel.
Jeg er også svært privilegert som har en skikkelig sykkelvei til jobb. Etter at Statens Vegvesen har anlagt en sykkelvei, og jeg mener ren sykkelvei, ikke gang- og sykkelvei, langs ring 3, har jeg ekspress-sykkelfart mens jeg tråkker avgårde. På arbeidsplassen min kan sykkelen stå tørt og sikkert plassert i garasjen.
Det store aberet er at når jeg velger sykkel framfor bil, har jeg valgt vekk mitt foretrukne transportmiddel de gangene jeg skal delta på møter i byen. Det er vanskelig å finne en god og trygg sykkelvei til sentrum, og hvor skal jeg plassere sykkelen uten å risikere at den blir stjålet? Dette er nemlig et PROBLEM. Her peker jeg altså ikke bare på ett problem, men to. Og når jeg først er i problemmodus; jeg trives ikke med hjelmsveis. Jeg vet det finnes en air-bag-hjelm som vil gi luft i håret i det jeg rir til jobb i morgensolen, men den er for dyr. Dermed har vi tre problemer. Lan Marie Berg kan du hjelpe meg med dette? Eller syns du jeg bare må ta meg sammen og finne fram på et eller annet sykkelkart, ta med sykkelen inn i møter nede i sentrum og få så langt og vakkert hår som du har?
Jeg innrømmer at mitt siste problemorienterte avsnitt er et lysende eksempel på i-landsproblem, men dog; vi skal ikke kimse av de utfordringer som knytter seg til hverdagsreisen.
Akkurat nå er jeg i gang med å sjekke om el-sykkelkjøpet innebærer et tilbud om årlig service, og så skal jeg få sykkelen på jobbveien okke som. Med en tørrsjampo i veska, det vil si ryggsekken, er jeg klar for luftig og glad vårsykling til jobben igjen, og så utfordrer jeg NAF til å bistå med å løse mine «problemer. Vi kan jo ikke bare peke på politikerne.
Nøkkelord
Bilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom