Hvordan skal jeg el-sykle til byen?

Blogg av elsyklist og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal
- Som nyfrelst el-syklist skrev jeg en blogg i ren og skjær begeistring over mitt nye liv som syklist.
Jeg har foreløpig ikke meldt meg som vintersyklist, men nå er jeg klar for våren med nypussa el-sykkel som transportmiddel til jobb. Det har seg sånn at min husholdning har tatt et valg om å bygge hytte, og da må vi ofre den ene bilen. Vi er også over i en ny fase der barna er så store at de kan gå til og fra skolen selv. Dermed er unnskyldningen for å holde seg med to biler noe utvannet.
Jeg har altså gått over til en hverdag der el-sykkelen blir som en bil nr. 2. Det er jo nettopp sånne som meg el-sykkelen er myntet på. Jeg har aldri vært særlig glad i å sykle, liker ikke å bli svett før jobb, har et lite tilfredsstillende kollektivtilbud til arbeidsplassen, har litt for lang gå-vei og står dermed i valget mellom bil og sykkel.
Jeg er også svært privilegert som har en skikkelig sykkelvei til jobb. Etter at Statens Vegvesen har anlagt en sykkelvei, og jeg mener ren sykkelvei, ikke gang- og sykkelvei, langs ring 3, har jeg ekspress-sykkelfart mens jeg tråkker avgårde. På arbeidsplassen min kan sykkelen stå tørt og sikkert plassert i garasjen.
Det store aberet er at når jeg velger sykkel framfor bil, har jeg valgt vekk mitt foretrukne transportmiddel de gangene jeg skal delta på møter i byen. Det er vanskelig å finne en god og trygg sykkelvei til sentrum, og hvor skal jeg plassere sykkelen uten å risikere at den blir stjålet? Dette er nemlig et PROBLEM. Her peker jeg altså ikke bare på ett problem, men to. Og når jeg først er i problemmodus; jeg trives ikke med hjelmsveis. Jeg vet det finnes en air-bag-hjelm som vil gi luft i håret i det jeg rir til jobb i morgensolen, men den er for dyr. Dermed har vi tre problemer. Lan Marie Berg kan du hjelpe meg med dette? Eller syns du jeg bare må ta meg sammen og finne fram på et eller annet sykkelkart, ta med sykkelen inn i møter nede i sentrum og få så langt og vakkert hår som du har?
Jeg innrømmer at mitt siste problemorienterte avsnitt er et lysende eksempel på i-landsproblem, men dog; vi skal ikke kimse av de utfordringer som knytter seg til hverdagsreisen.
Akkurat nå er jeg i gang med å sjekke om el-sykkelkjøpet innebærer et tilbud om årlig service, og så skal jeg få sykkelen på jobbveien okke som. Med en tørrsjampo i veska, det vil si ryggsekken, er jeg klar for luftig og glad vårsykling til jobben igjen, og så utfordrer jeg NAF til å bistå med å løse mine «problemer. Vi kan jo ikke bare peke på politikerne.
Nøkkelord
Bilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom