Hvordan kan vi ta vare på våre nasjonale vannressurser?

Hvordan kan nasjonale, europeiske og internasjonale standarder for vann bidra til vern av vannrelaterte økosystemer i naturen? Standard Norge inviterer til på digitalt frokostmøte på Microsoft Teams 9. juni der dette er temaet.

Rent vann er en ressurs vi må ta godt vare på (foto: Pixabay)

Rent vann har vi gjerne tatt for gitt i Norge, men i den senere tid har vi også her til lands blitt mer oppmerksomme på at rent vann er en ressurs vi må ta særlig godt vare på.

FNs bærekraftsmål
Tilgang på vann er helt avgjørende for bærekraftig utvikling. Dette understrekes i FNs bærekraftsmål nr. 6 «Rent vann og gode sanitærforhold». Målet handler blant annet om å sikre bærekraftig vannforvaltning og bedre vannkvaliteten. Vann er også sentralt for bærekraftsmål 15 «Liv på land». Her handler det blant annet om å sikre bevaring, gjenoppretting og bærekraftig bruk av ferskvannsbaserte økosystemer.

Heldigvis finnes det en rekke standarder som hjelper både offentlige og private aktører til å ta vare på vannressursene våre og bidrar til å nå sentrale bærekraftsmål. Dette er temaet for innlegg fra Miljødirektoratet, Oslo kommune, NINA og Standard Norge på frokostmøtet.

Tid: 9. juni 2020 kl. 0830 - 1030
Sted: Webinar (lenke vil bli sendt til de som melder seg på)

Mer informasjon om frokostmøte og påmelding

Rent vann er en ressurs vi må ta godt vare på (foto: Pixabay)