Hvordan kan standarder bidra i energikrisen?

Skyhøye strømpriser får virksomheter landet rundt til å se på hvordan de kan spare energi. 11. november lanserer vi to nye standarder som skal gjøre det enklere å innføre et energiledelsessystem etter standarden ISO 50001.
(foto: iStock)

Globalt er det rundt 50 000 sertifiseringer etter standarden for energiledelse, ISO 50001. I Norge er det fortsatt ganske få, men de som bruker den internasjonale standarden kan vise til betydelige økonomiske og miljømessige besparelser.

På frokostmøtet vil vi lansere de to standardene ISO 50004 og 50005 for energiledelse. Begge standardene er også fastsatt som Norsk Standard.

Du vil få nærmere informasjon om de to nye standardene som skal gjøre det enklere å innføre et energiledelsessystem:

• NS-ISO 50004 Energiledelsessystemer — Veiledning for implementering, vedlikehold og forbedring av et ISO 50001-energiledelsessystem
  • NS-EN ISO 50005 Veiledning for en stegvis implementering

Du vil dessuten få innsikt i viktige rammebetingelser fra EU, høre mer om hvordan ENOVA jobber med å styrke energieffektiviseringen blant norske bedrifter og hvilke erfaringer Hydro REIN har med energiledelse og hvilke muligheter de ser at dette gir.

Se mer informasjon om programmet på www.standard.no. Der er det også mulig å melde seg på frokostmøtet som er gratis og arrangeres som et hybridmøte (både fysisk og digitalt). De er gratis å delta.

(foto: iStock)