NGI

Hvor utfordrende er det å bygge under bakken i Oslo?

Del

Nå kan du gå på byvandring med podcasten "Under Oslo" på øret å se og lære mer om noen av utfordringene hovedstaden gir når vi skal bygge under bakken.

NGI  tok med forskere og representanter for bygg- og anleggsbransjen på byvandring for å se og lære om  pågående og tidligere byggeprosjekter. Nå kan du ta turen på egen hånd, mens du lytter til podcasten 'Under Oslo'. 'Foto: NGI
NGI tok med forskere og representanter for bygg- og anleggsbransjen på byvandring for å se og lære om pågående og tidligere byggeprosjekter. Nå kan du ta turen på egen hånd, mens du lytter til podcasten 'Under Oslo'. 'Foto: NGI

Når du går over Stortorvet i sentrum av Oslo, er det få av oss som tenker over at berggrunnen, dannet for 4-500 millioner siden og løsmassene av leire avsatt for 10.000 år siden, er utfordrende å bygge i. Her går det allerede tunneler for t-bane og jernbane, og her kan det bli ytterligere utbygginger. Hva kan historien lære oss, og hvilke nye løsninger kan gi økt bærekraft og mer forutsigbar økonomi?

I det toårige forskningsprosjektet 'Under Oslo' i regi av Norges Geotekniske Institutt - NGI setter forskere og bygg- og anleggsbransjen sammen søkelys på blant annet innovasjon, bærekraft og økonomi knyttet til bygging under bakken. 

Tverrfaglig samarbeid og bærekraft 

Prosjektet og grepet med å arrangere en byvandring med eksempler på noen av Oslos utfordringer og løsninger under bakken, ble godt tatt imot av bransjen.

– Veldig bra og lærerikt. Selv er jeg geotekniker lærte mer om blant annet geologi, og hvor komplekst det er å bygge i Oslo, sier overingeniør Marte Sundby Nybo i Statens vegvesen.

Hun trekker særlig fram hvordan Under Oslo-prosjektet løfter fram viktigheten av tverrfaglig kompetanse innen geologi, geoteknikk, bærekraft og prosjektstyring.  

Senior miljørådgiver i Rambøll, Geir-Andrè Thorstensen, mener 'Under Oslo' er spennende fordi forskningsprosjektet setter søkelys på klimagassutslipp i bygg- og anleggsbransjen og løsninger for en mer bærekraftig og sirkulær økonomi:

–  Gode løsninger for gjenbruk, ombruk og deponering som er mer bærekraftig enn i dag, kan få branjsen ett steg videre, sier Thorstensen.

Lær av historien 


Vil du ta rundturen på egen hånd? Da kan du laste ned podcasten "Under Oslo" fra NGI og begi deg ut på byvandring med episodene "Regjeringskvartalet", "Stortorvet", "Spikersuppa", "Nationaltheatret" og "Nasjonalmuseet" på øret. I Podcasten finner du også en kort introduksjon om Under Oslo-prosjektet.

Her er noe av det du får høre mer om:

  • Hvorfor er det sprekker over dør og vinduskarm i sidebyggene til Trefoldighetskirken? Det nye regjeringskvartalet skal bygges på tilsvarende utfordrende grunnforhold. Lær om hvilke løsninger som sikrer lang levetid på bygget.
  • Beveger du deg videre til Spikersuppa kan du høre om hvordan den såkalte slisseveggmetoden ble brukt for første gang i Norge på 70-tallet utviklet , da det skulle bygges felles togtunnel mellom Vestbanehallen og Østbanehallen, samt ny T-banetunell mellom Nationaltheatret og ny Stortinget stasjon.
  • Ved Nationaltheatret er temaet kostnadsoverskridelser i prosjekter, og hvorvidt de er koblet til grunnforhold og geotekniske faktorer. Hvordan kan den helhetlige prosjektplanleggingen bli bedre?
  • Ved Stortorvet får du høre om byggingen av Stortinget stasjon og hvordan berget måtte tettes. Her blir det forklart at vi har de samme utfordringene med vann i planlagte tunnelprosjekter. Hvordan skal vi sikre eksisterende bebyggelse når vi bygger nytt under bakken?
  • På siste stoppested, det nye Nasjonalmuseet, er temaet bærekraftig miljøpåvirkning av grunnarbeid. I Norge står byggebransjen for om lag 15 prosent av klimagassutslippene. Mye av arbeidet i bygg- og anleggsbransjen for å redusere utslippene er imidlertid rettet mot bygningsmassene og inkluderer ikke grunnarbeider. Med utgangspunkt i det nye Nasjonalmuseet har forskerne hjelp av livssyklusanalyser og kostnadsberegninger vurdert miljøpåvirkning fra grunnarbeid. Bør for eksempel spunten bli stående igjen etter tilbakefylling? Og hva har forskerne funnet ut om sammenhengen mellom det å redusere kostnader og miljøvennlige løsninger?

Svarene får du i podcasten. God tur!

Her kan du lese mer om 'Under Oslo'-prosjektet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NGI  tok med forskere og representanter for bygg- og anleggsbransjen på byvandring for å se og lære om  pågående og tidligere byggeprosjekter. Nå kan du ta turen på egen hånd, mens du lytter til podcasten 'Under Oslo'. 'Foto: NGI
NGI tok med forskere og representanter for bygg- og anleggsbransjen på byvandring for å se og lære om pågående og tidligere byggeprosjekter. Nå kan du ta turen på egen hånd, mens du lytter til podcasten 'Under Oslo'. 'Foto: NGI
Last ned bilde
Regjeringskvartalet skal bygges på tilsvarende grunnforhold som Trefoldighetskirken. Da er det viktig å vite hvorfor kirken har setningsskader og løsninger for å sikre lang levetid på bygg. Foto: NGI.
Regjeringskvartalet skal bygges på tilsvarende grunnforhold som Trefoldighetskirken. Da er det viktig å vite hvorfor kirken har setningsskader og løsninger for å sikre lang levetid på bygg. Foto: NGI.
Last ned bilde

Om NGI

NGI
NGI
Sandakerveien 140
0484 Oslo

22 02 30 00http://www.ngi.no

På sikker grunn

NGI – Norges Geotekniske Institutt – er et uavhengig, internasjonalt senter for forskning og rådgivning innen ingeniørrelaterte geofag, der vi integrerer kunnskap mellom geoteknikk, geologi og geofysikk. Vår forskning gir kunnskap som styrker norsk næringsliv til å løse noen av de viktigste utfordringene vi står overfor innenfor klima, miljø, energi og naturfarer.

Siden opprettelsen av NGI på starten av 1950-tallet har vi tiltrukket oss dedikerte fagfolk og eksperter på bruk av geomaterialer som byggegrunn og byggemateriale, skredproblematikk og forurensning av grunnen. Utvikling og anvendelse av ny teknologi står helt sentralt i vår virksomhet for å finne bærekraftige løsninger og sikre at vi bygger et samfunn på sikker grunn. Vår ekspertise og løsninger er kjent og etterspurt i store deler av verden.

NGI er organisert som en privat stiftelse med hovedkontor og laboratorier i Oslo, avdelingskontor i Trondheim, forskningsstasjon for snøskred på Strynefjellet, kontor i Stryn, og utenlandskontorer i Houston, Texas, USA, og i Perth, Western Australia, i tillegg til samarbeidsavtaler med veletablerte selskap og institusjoner i store deler av verden.

Som en av hovedpartnerne støtter NGI Ingeniører Uten Grenser (IUG) økonomisk og gjennom å bidra med ingeniørkompetanse til IUGs oppdrag for norske bistandsorganisasjoner.

Følg pressemeldinger fra NGI

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NGI på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NGI

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom