VisitDenmark Norge

Hvor modig er du? Nå åpner endelig Danmarks ubetinget største berg-og-dal-bane i Fårup Sommerland

Nå kan alle med trang til et adrenalinrush endelig få prøve Danmarks største berg-og-dal-bane. Når Fårup Sommerland åpner for sesongen lørdag 9. april kl. 10.15, vil de klippe snoren for årets største nyhet, Fønix. Berg-og-dal-banen er 40 meter høy og 905 meter lang, har en toppfart på 95 kilometer i timen og er parkens største fornøyelsesinvestering noensinne
Danmarks raskeste berg-og-dal-bane med en toppfart på 95 km/t

I tillegg til å være Danmarks største berg-og-dal-bane, er Fønix også den raskeste og høyeste i Danmark. Fønix er den berg-og-dal-banen i Skandinavia som utsetter gjestene for mest airtime – opplevelsen av vektløshet – med 14 ulike elementer som drop, loops og harde vendinger. Samtidig introduserer Fønix som den første berg-og-dal-banen i verden en såkalt stallloop, hvor den klassiske loopen kombineres med en omvendt kamelrygg, som gir en opplevelse av vektløshet i 2,5 sekunder.

«Jeg kalte det en historisk dag i Fårup Sommerland, da vi kunne avsløre nyhetene om Fønix i fjor. Nå står vi foran den offisielle åpningen, og jeg må virkelig si at det nå kribler enda mer inn i magen. Vi er utrolig stolte over at vi her i Nordjylland nå kan smykke oss med Danmarks største berg-og-dal-bane, som vil gjøre betydelig inntrykk på både det danske og internasjonale fornøyelseslandskapet,» sier Niels Jørgen Jensen, direktør i Fårup Sommerland.

Fårup Sommerland har investert nærmere 100 millioner kroner i Fønix, noe som gjør berg-og-dal-banen til den største fornøyelsesinvesteringen i parkens historie.

«Med denne historiske investeringen ser vi nå inn i en utrolig spennende sesong i Fårup Sommerland, og vi tror og håper at vi med et så betydelig tilskudd kan tiltrekke oss både danske og internasjonale gjester,» sier Niels Jørgen Jensen.

Fønix åpner 9. april klokken 10.15

Fakta om Fønix:

• Danmarks største berg-og-dal-bane:

• 40 meter høy og er dermed Danmarks høyeste berg-og-dal-bane

• Danmarks raskeste berg-og-dal-bane med en toppfart på 95 km/t

• 905 meter lang og er dermed Danmarks lengste Berg-og-dal-bane.

• Den første berg-og-dal-banen i verden med en såkalt stallloop, hvor du blir utsatt for negativ G-påvirkning og dermed opplever vektløshet hengende på hodet.

• 14 øyeblikk hvor passasjerene opplever vektløshet. Dermed er Fønix berg-og-dal-banen i Skandinavia med mest såkalt airtime, som er følelsen av vektløshet som oppstår når kroppen utsettes for negativ G-påvirkning.

• Bygget av en av verdens ledende berg-og-dal-baneprodusenter, Vekoma fra Nederland.

• Koster ca. 100 millioner. og er den desidert største fornøyelsessatsingen i Fårup Sommerlands 47-årige historie.

Danmarks raskeste berg-og-dal-bane med en toppfart på 95 km/t
Fønix er 40 meter høy og er dermed Danmarks høyeste berg-og-dal-bane

Om VisitDenmark Norge

VisitDenmark Norge
Tollbugata 8

Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Dronning Margrethe fortsetter sitt kunstneriske virke14.3.2024 12:10:43 CET | Pressemelding

Denne sommeren markerer den niende gangen Dronning Margrethe tar på seg oppgaven med å designe scenografien og kostymene til en ballettforestilling som settes opp i Tivoli mitt i København. Forestillingen er basert på Hans Christian Andersens fortelling "Kloss Hans", med den anerkjente komponisten og dirigenten Philip Faber. Den prisbelønte koreografen og solisten fra Den Kongelige Danske Ballett, Tobias Praetorius, har ansvaret for koreografien. Balletten har premiere den 22. juni 2024 på Tivolis Pantomimeteater.