København tar bærekraftig turisme ut i verden
København lanserer i dag DestinationPay – en ny global turismemodell som inviterer byer over hele verden til å ta i bruk CopenPay-konseptet, der turister belønnes for å gjøre gode gjerninger. Flere byer har allerede sluttet seg til initiativet.

DestinationPay bygger videre på den prisvinnende CopenPay-modellen, som lar besøkende “betale tilbake” til destinasjonen gjennom enkle positive handlinger – fra å plukke søppel i kanalene til å sykle til museer – og få kulturelle opplevelser som takk.
DestinationPay er utviklet av Københavns offisielle turistråd, Wonderful Copenhagen, og er laget for destinasjoner som ønsker å innføre sin egen versjon av CopenPay. Modellen tilbyr et rammeverk og praktiske verktøy som gjør det mulig å belønne turister for handlinger som kommer lokalsamfunnet til gode.
– Vi har sett at mange reisende søker annerledes og mer meningsfulle opplevelser. Turister ønsker ikke lenger bare å se en by – de vil være en del av den. CopenPay ga dem den muligheten. DestinationPay er måten vi tar dette videre til resten av verden, sier Søren Tegen Petersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Fra lokal idé til global modell
Etter lanseringen av CopenPay fikk Wonderful Copenhagen over 100 henvendelser fra destinasjoner som ønsket å lære mer om initiativet. DestinationPay er svaret på den etterspørselen – en åpen plattform med ferdig modell og delte erfaringer.
– Vi mener CopenPay er for viktig til å beholde for oss selv. Mange destinasjoner planlegger allerede sine egne versjoner, og Berlin blir den første som lanserer sitt eget konsept – BerlinPay. Vi ønsker ikke bare å tillate andre å bruke modellen, men å oppfordre til det, sier Petersen.
I Berlin er planleggingen allerede i gang.
– CopenPay viser at positiv endring fungerer best når folk selv kan være en aktiv del av den. Vi ser et stort potensial for å forbedre turismen gjennom slike initiativer, sier Sabine Wendt, direktør for Berlin Tourism.
En åpen invitasjon
Med dagens lansering inviterer Wonderful Copenhagen destinasjoner verden over til å bli med i bevegelsen og registrere seg som framtidige partnere. Ambisjonen er enkel, men global: dersom hver destinasjon belønner bare en liten andel av sine besøkende for å gjøre gode gjerninger, kan den samlede effekten skape betydelig verdi for lokalsamfunn og bidra til en bedre global reiselivsopplevelse.
Allerede i februar arrangerer DestinationPay et gratis nettseminar hvor Wonderful Copenhagen deler erfaringer, data og verktøy utviklet gjennom de siste to årene – samt en veiledning for hvordan andre kan lage sin egen versjon av CopenPay.
En ny reiselivsøkonomi
DestinationPay markerer et skifte fra en forbruksbasert til en opplevelsesbasert reiselivsøkonomi – der verdien av en reise måles ikke bare i penger brukt, men i positiv påvirkning.
– Vi har støttet CopenPay helt fra starten, fordi initiativet gjenspeiler visjonen bak EUs «Transition Pathway for Tourism», der innovasjon og bærekraft går hånd i hånd. Jeg er glad for å se København ta dette videre til en global scene, sier EUs kommissær for bærekraftig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas.
Nøkkelord
Kontakter
Awa SarrPress managerVisitDenmark
Tel:+ 47 92069724awasar@visitdenmark.comBilder



Lenker
Fakta om CopenPay
- Et initiativ som belønner turister for gode handlinger
- Over 30 000 deltakende siden oppstart
- 100+ destinasjoner globalt har vist interesse for modellen
- 100+ lokale partnere deltar, inkludert hoteller, museer, restauranter og attraksjoner
- Sykkelutleie økte med 59 % under initiativet
- 7 av 10 deltakere rapporterte endrede vaner hjemme
- 98 % ville anbefale CopenPay videre
- Lansert som pilot i 2024, utvidet i 2025
Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Verdens største Skyspace åpner på ARoS23.10.2025 14:30:17 CEST | Pressemelding
Den 19. juni 2026 åpner Aarhus kommune og ARoS Aarhus Kunstmuseum det storslåtte kunstverket As Seen Below – The Dome, a Skyspace by James Turrell.
Ni danske hoteller får Michelin-nøkler10.10.2025 12:04:14 CEST | Pressemelding
For første gang har Michelin delt ut sine nye hotellnøkler i Norden. Ved lanseringen i Paris 8. oktober ble ni danske hoteller tildelt nøkler, og Hotel d’Angleterre i København utmerket seg som det eneste danske hotellet med to.
Harry Styles skaper maratonfeber2.10.2025 15:37:19 CEST | Pressemelding
Etter at Harry Styles løp Berlin Maraton i september har søk etter «Europe marathons» skutt i været – og interessen for København Marathon har økt med 713 prosent.
Michelin-kokk skal forvandle CO₂ til fremtidens mat24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Rasmus Munk er kjent fra Michelin-restauranten Alchemist i København, og ble i 2024 kåret til verdens beste kokk av The Best Chef Awards. Han får nå en nøkkelrolle i et ambisiøst internasjonalt prosjekt som skal forvandle CO₂ til protein. Målet er å kunne brødfø over én milliard mennesker hvert år.
Danmark feirer sin sykkelarv med Copenhagen Sprint24.6.2025 13:00:41 CEST | Pressemelding
21.–22. juni 2025 ble det skrevet sykkelhistorie i Danmark da landet for første gang arrangerte Copenhagen Sprint – et nytt UCI World Tour-ritt som hyller Danmarks sterke sykkelkultur og vakre landskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom