VisitDenmark Norge

København tar bærekraftig turisme ut i verden

Del

København lanserer i dag DestinationPay – en ny global turismemodell som inviterer byer over hele verden til å ta i bruk CopenPay-konseptet, der turister belønnes for å gjøre gode gjerninger. Flere byer har allerede sluttet seg til initiativet.

Familie i blå GoBoat på grønnblå kanal i København, med moderne glassbygning i bakgrunnen og barn som holder håv over vannflaten.
Familie på GoBoat-tur i Københavns havn. I CopenPay-ordningen kan turister få kulturfordeler ved å bidra til å holde kanalene rene. @Go Boat Copenhagen - Visit Copenhagen

DestinationPay bygger videre på den prisvinnende CopenPay-modellen, som lar besøkende “betale tilbake” til destinasjonen gjennom enkle positive handlinger – fra å plukke søppel i kanalene til å sykle til museer – og få kulturelle opplevelser som takk.

DestinationPay er utviklet av Københavns offisielle turistråd, Wonderful Copenhagen, og er laget for destinasjoner som ønsker å innføre sin egen versjon av CopenPay. Modellen tilbyr et rammeverk og praktiske verktøy som gjør det mulig å belønne turister for handlinger som kommer lokalsamfunnet til gode.

– Vi har sett at mange reisende søker annerledes og mer meningsfulle opplevelser. Turister ønsker ikke lenger bare å se en by – de vil være en del av den. CopenPay ga dem den muligheten. DestinationPay er måten vi tar dette videre til resten av verden, sier Søren Tegen Petersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Fra lokal idé til global modell

Etter lanseringen av CopenPay fikk Wonderful Copenhagen over 100 henvendelser fra destinasjoner som ønsket å lære mer om initiativet. DestinationPay er svaret på den etterspørselen – en åpen plattform med ferdig modell og delte erfaringer.

– Vi mener CopenPay er for viktig til å beholde for oss selv. Mange destinasjoner planlegger allerede sine egne versjoner, og Berlin blir den første som lanserer sitt eget konsept – BerlinPay. Vi ønsker ikke bare å tillate andre å bruke modellen, men å oppfordre til det, sier Petersen.

I Berlin er planleggingen allerede i gang.

– CopenPay viser at positiv endring fungerer best når folk selv kan være en aktiv del av den. Vi ser et stort potensial for å forbedre turismen gjennom slike initiativer, sier Sabine Wendt, direktør for Berlin Tourism.

En åpen invitasjon

Med dagens lansering inviterer Wonderful Copenhagen destinasjoner verden over til å bli med i bevegelsen og registrere seg som framtidige partnere. Ambisjonen er enkel, men global: dersom hver destinasjon belønner bare en liten andel av sine besøkende for å gjøre gode gjerninger, kan den samlede effekten skape betydelig verdi for lokalsamfunn og bidra til en bedre global reiselivsopplevelse.

Allerede i februar arrangerer DestinationPay et gratis nettseminar hvor Wonderful Copenhagen deler erfaringer, data og verktøy utviklet gjennom de siste to årene – samt en veiledning for hvordan andre kan lage sin egen versjon av CopenPay.

En ny reiselivsøkonomi

DestinationPay markerer et skifte fra en forbruksbasert til en opplevelsesbasert reiselivsøkonomi – der verdien av en reise måles ikke bare i penger brukt, men i positiv påvirkning.

– Vi har støttet CopenPay helt fra starten, fordi initiativet gjenspeiler visjonen bak EUs «Transition Pathway for Tourism», der innovasjon og bærekraft går hånd i hånd. Jeg er glad for å se København ta dette videre til en global scene, sier EUs kommissær for bærekraftig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

@VisitCopenhagen
Last ned bilde
Rikke Holm Petersen
Rikke Holm Petersen
@Wonderful Copenhagen
Last ned bilde
@VisitCopenhagen
Last ned bilde

Lenker

Fakta om CopenPay

  • Et initiativ som belønner turister for gode handlinger
  • Over 30 000 deltakende siden oppstart
  • 100+ destinasjoner globalt har vist interesse for modellen
  • 100+ lokale partnere deltar, inkludert hoteller, museer, restauranter og attraksjoner
  • Sykkelutleie økte med 59 % under initiativet
  • 7 av 10 deltakere rapporterte endrede vaner hjemme
  • 98 % ville anbefale CopenPay videre
  • Lansert som pilot i 2024, utvidet i 2025

Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye