NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Hvor går veien videre for europeisk helsesamarbeid etter pandemien?

Siden det globale utbruddet av koronaviruset i 2020 har EU tatt grep for å styrke den felles helseberedskapen og krisehåndteringsevnen i Europa. Hvilke endringer gjør EU for å forberede Europa på neste pandemi? Og hvilke konsekvenser har dette for Norge?

NUPI inviterer 8. juni kl. 12 til seminar om norsk helseberedskap og håndtering av fremtidige kriser. Med oss har vi helseminister Ingvild Kjerkol, direktør på Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg og medlem i Koronakommisjonen Frode Veggeland.

Koronakommisjonen som la frem sin rapport sent i april konkluderte med at Norge håndterte pandemien godt. Samtidig identifiserte kommisjonen sårbarheter knyttet til markedsmekanismer og forsyningslinjer når kriser inntreffer, og det ble særlig vektlagt hvordan det var velvilje fra Sverige som gjorde at Norge i det hele tatt fikk tilgang på vaksiner mot COVID-19.

Siden 2020 har EU jobbet for å styrke alle medlemslandenes samlede evne til å håndtere lignende situasjoner i fremtiden. Blant annet har EUs smittevernbyrå (ECDC) og EUs legemiddelbyrå (EMA) fått utvidet mandat, samarbeidet om alvorlige grensekryssende helsetrusler styrkes, og en ny helseberedskaps- og krisehåndteringsmyndighet, HERA, er etablert. Norge tar del i noe av dette gjennom EØS-avtalen, men ikke alt.

I dette seminaret tar vi utgangspunkt i disse utviklingene samt koronakommisjonens rapport, og vurderer hvilke implikasjoner pandemien og EUs respons på den har for Norges overordnede helseberedskap og krisehåndteringsevne.

Deltagere

• Ingvild Kjerkol, Helse- og omsorgsminister (Ap)
  • Camilla Stoltenberg, direktør, Folkehelseinstituttet
  • Frode Veggeland, Professor Universitetet i Oslo og sekretariatsmedlem i Koronakommisjonen
  • Ordstyrer: Øyvind Svendsen, NUPI

Arrangementet foregår i NUPIs lokaler og strømmes også direkte til vår YouTube-kanal.

Om NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt
C. J. Hambros plass 2 d
0130 Olso

22 99 40 04https://www.nupi.no

NUPI tilbyr tjenester innen forskning, analyse og utredning, i tillegg til undervisningsrelaterte tjenester rettet mot skolen.

Følg pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NUPI - Norsk Utenrikspolitisk Institutt