Hvor billig er egentlig gjenbruk?

Hvert år prises hundretusenvis av ulike varer i Fretex. Mange kunder er fornøyde med prisene, mens andre skulle ønske de var billigere. For hver vare vurderer Fretex forfatning og kvalitet før prisen fastsettes.
Eksempel på varer du kan finne hos Fretex.

Før jul selges det mye pynt, interiørartikler, glass og steintøy, og det kan være vanskelig å finne riktig pris til alle varene.

En tredjedel av originalpris

Hovedregelen i Fretex er at varene prises til en tredjedel av originalpris.

- Kunder forteller om sine bruktkupp i sosiale medier. De legger ikke skjul på at de synes de får mye for pengene. Det liker vi godt. Samtidig er vi klar over at feilprising skjer. Når vi priser noe for høyt, er kundene flinke til å gjøre oss oppmerksomme på det. Når vi priser noe altfor lavt, kan vi i ettertid lese om fantastiske «kupp». I fjor kjøpte en kunde et maleri hos oss til 200 kroner og solgte det for 125.000, sier Kristin Hareide som er kjedeleder for Fretexbutikkene.

Det er mange som velger gjenbruk til jul. Det er bra for både miljøet og lommeboka.

- Legger «ferieturen» til Fretex

Varene i Fretexbutikkene er en reise i tid og geografi. Vareutvalget speiler det norske folk – hvor vi har reist, hva vi har skaffet oss de siste 40 årene, bomkjøpene vi gjorde, gavene som ikke falt i smak og strikkeplaggene med kjærlighet i hver maske. I en tid med færre opplevelser og reiser, forteller kundene at de setter ekstra stor pris på opplevelsene en tur innom Fretex gir.

- Vi aner jo ikke hva neste ukes vareutvalg blir. Det er like spennende for oss som for kundene, så takk til alle givere! Det er ikke sikkert kundene finner noe de vil kjøpe hver gang de besøker Fretex, men vi kan love at de får en spennende opplevelse, sier Hareide.

Fretex har 40 butikker og en nettbutikk

Dyrt for miljøet

Samtidig som kundene får rimelige varer når de velger gjenbruk, har miljøet betalt en høy pris for produksjon av varer.

Overproduksjon er et stort miljøproblem. Ifølge FN-sambandet vil vi trenge 3,6 jordkloder hvis alle mennesker på jorda skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig nordmann. Det kreves om lag 1400 liter vann og mange kjemikalier for å produsere en t-skjorte. Hver nordmann har mange hundre plagg i skapet og de færreste har oversikt over hva de faktisk eier. Det viktigste vi alle kan gjøre, er å sørge for et bærekraftig forbruk.

Tre viktige tiltak

1. Kjøp mindre nytt.
  2. Kjøp ting som varer lenge.
  3. Kjøp brukt.

Jo mer folk handler, jo mer går til det sosiale arbeidet!

Inntektene fra bruktsalget bidrar til å finansiere mye av Frelsesarmeens arbeid for mennesker i vanskelige livssituasjoner. Årlig går ca 30 millioner kroner til sosialt arbeid. Mange som opplever at livet er vanskelig oppsøker Frelsesarmeen rundt omkring i landet. Både barnefamilier, enslige og eldre mennesker kan få noen å prate med, et fellesskap, veiledning og hjelp til å komme ut av den vanskelige situasjonen. Frelsesarmeen deler også ut mat og klær. 15 000 husstander fikk bistand før forrige jul. Det ble delt ut 21 000 julegaver og servert 2500 julemiddager. I år kan behovet bli enda større.

Smitteverntiltak i Fretexbutikkene

Det skal være trygt og trivelig å handle hos Fretex. Vi følger  smittevernrådene for julehandel fra Folkehelseinstituttet og oppfordrer alle kunder til å setts seg inn og følge dem.

Noen av våre tiltak:

• Strenge interne rutiner for vask og desinfisering av flater
  • Tape ved inngangene og kassene som markerer riktig avstand
  • Plexiglass mellom kunder og ansatte i kassen
  • Vi ber om kortbetaling
  • Et maksimum antall inne i butikkene til enhver tid
  • Karantenetid for varer som er tatt i (fra prøverom eller fra giver)
  • Bruk av munnbind. I noen butikker har vi innført påbud om munnbind.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Takk til givere og kunder