Hvilke krav stilles til munnbind for folk flest?

Vi skiller mellom medisinske og ikke-medisinske munnbind, det vil si munnbind som skal brukes i det offentlige rom. Men hvilke krav stilles til munnbind for folk flest? Et europeisk standardiseringsdokument gir retningslinjer for produsenter av slike munnbind.

NYE RUTINER: Munnbind og nye måter å hilse på har blitt en del av hverdagen.  Illustrasjonsfoto: Istock
NYE RUTINER: Munnbind og nye måter å hilse på har blitt en del av hverdagen. Illustrasjonsfoto: Istock

Minimumskravene til ikke-medisinske munnbind ble slått fast av den europeiske standardiseringorganisasjonen like før sommeren. Munnbindene som er ment til bruk i det offentlige rom, har andre krav til design, ytelse, testmetoder, innpakning, merking og informasjon enn de medisinske munnbindene.

Kravene er samlet i dokumentet CWA 17553:2020 som er gratis tilgjengelig for nedlasting hos Standard Norge. Dokumentet er primært ment for produsenter, testlaboratorier og bestillere av ikke-medisinske munnbind, men kan også være nyttig for «hjemmesyere».

Du finner mer informasjon på vår side om munnbind og standarder.

Bakgrunn

Det har så langt ikke eksistert standarder for ikke-medisinske munnbind, men i lys av korona-utbruddet pekte Europakommisjonen på det presserende behovet for felles europeiske krav til munnbind ment for bruk i det offentlige rom.

Basert på dette behovet og som et svar på krisen, utviklet den europeiske standardiseringsorganisasjonen (CEN) våren 2020 en såkalt CEN Workshop Agreement (CWA). Dokumentet er basert på allerede eksisterende nasjonale retningslinjer og er et resultat av samarbeid og kunnskapsdeling mellom medlemslandene i CEN.

Standard Norge utvikler og forvalter standarder i Norge, og har enerett på å utgi Norsk Standard. Medlemmene våre er både næringsliv, myndigheter, interesseorganisasjoner, forbrukerorganisasjoner, forskningsinstitusjoner og andre. Over 3 000 norske eksperter er med i standardiseringsarbeid i regi av Standard Norge på nasjonalt eller internasjonalt plan.

Satser på standardisering i kommunene16.12.2020 12:49:10 CETPressemelding

Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) og Standard Norge har inngått en samarbeidsavtale om utvikling av standarder for kommunal sektor. Målet er blant annet å bidra til økt kvalitet på varer og tjenester levert av og til kommunene. – NKF har lenge blitt invitert inn i standardiseringskomiteer hos Standard Norge. Samarbeidsavtalen vi nå har signert gir imidlertid rom for mer strategisk samarbeid, sier Rune Aale-Hansen adm.dir. i NKF.