Henie Onstad Kunstsenter

Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids presenterer 60 internasjonale kunstnere og mer enn 200 verk

Del

Utstillingen åpner på Henie Onstad Kunstsenter 18. februar og gjenopptar diskusjonen rundt den komplekse representasjonen av hiv og aids.

Zoe Leonard og Catherine (Saalfield) Gund, Keep Your Laws Off My Body, 1989, Super-8, b/w film, 13 min.
Zoe Leonard og Catherine (Saalfield) Gund, Keep Your Laws Off My Body, 1989, Super-8, b/w film, 13 min.

Utstillingstittelen er hentet fra Rotimi Fani-Kayodes (1955–1989) serie med fargefoto og presenterer verk fra 1982 og frem til i dag. Flere nye produksjoner er inkludert i utstillingen. I tillegg til å sette søkelys på skeiv kultur, presenterer Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids viktige kunstverk som er skapt i tider med intense sosiale og politiske kriser.

Utstillingen viser et omfattende spenn av «følelsesmessige kvaliteter» og presenterer en sammenblanding av estetisk forskning, politisk aktivisme, personlige erfaringer og teoretisk analyse. De utstilte verkene manifesterer hvordan kunstnere har respondert på aids-pandemien og blir presentert med temaer som inkluderer kjærlighet og død, håp og resignasjon i tillegg til intimitet og kropp. Utstillingen tar også for seg raseri og begjær, omsorg og bedring, spiritualitet og beskyttelse, sorg og hukommelse, sårbarhet og kraft, sex, politikk og aktivisme.

Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids favner kunstnernes kraftige uttrykk for at det er noe som haster og at handling er viktig. Kunstverkene er skapt både som respons på aids-tragedien, men kanskje mer enn noe annet, som uttrykk for livets poesi og dets mange følelser. Mens vi håndterer en annen pandemi i dag, gir mange av temaene kunstverkene nye lag av mening.

-          Vi ønsker å leve i et samfunn som ikke diskriminerer minoriteter gjennom sosiale normer. Utstillingen har tatt utgangspunkt i Henie Onstads historiske utstilling Tema: AIDS fra 1993. Den viser hvordan flere kunstnere har protestert og feiret livet som respons på hvordan aids-pandemien bidro til forsømmelse, stigma og skam, sier Ana Maria Bresciani, senior kurator ved Henie Onstad Kunstsenter.

Utstillingen er medkuratert av Tommaso Speretta. Han er invitert på grunn av sin mangeårige forskning med fokus på hvordan hiv og aids har vært presentert i kunsten.

-          Utstillingens kunstverk skiller seg ut med tanke på hvordan de bidrar til å gi nye fortellinger om den tradisjonelle behandlingen av aids. Ved å vise flerstemte fortellinger om aids, kan de utfordre en konsensusorientert forståelse av pandemien. I stedet for å bekrefte de historiske fortellingene om aids, tar utstillingen mål av seg å flytte grensene for den kunstneriske fremstillingen av aids. Utstillingen viser hvordan kunstnerne på ulike måter har brukt det personlige og politiske, det teoretiske og praktiske, politikk og massemedia i tillegg til kultur og samfunn som utgangspunkt for deres intime erfaringer med pandemien og de verdikrisene den skapte, sier Tommaso Speretta, medkurator for utstillingen.

Med tanke på dette har de to kuratorene ønsket å gjenskape den overveldende følelsen mange har opplevd i møte med det massive materialet som ble skapt som reaksjon på aids-krisen.

I dag er informasjon og kunnskap om sykdommen mer utbredt, og den medisinske behandlingen har forbedret hverdagen til mange personer som lever med hiv og aids. Likevel finnes det fremdeles ingen kur. Håndteringen av dagens pandemi viser at det å behandle en sykdom er vel så viktig som å prioritere fokus og ressurser. For å understreke dette poenget, presenterer Henie Onstad Kunstsenter, i samarbeid med Clear Channel, et nytt verk fra kunstnerne Elmgreen & Dragset. Verkets tittel: Aids is Good, Business for Some (2011/2022) vil bli presentert på 736 digitale plattformer i hele Norge i perioden 7. – 21. februar.

Under åpningshelgen for utstillingen vil kunstneren Paul Maheke fremføre en adaptert versjon av Taboo Durag (2021), en solodans som reflekterer den ustabile grensen mellom sårbarhet og motstandskraft. Performancen vil finne sted 19. februar kl 15 på Henie Onstad Kunstsenter.

Som del av utstillingen vil også sanger, komponist og produsent Lyra Pramuk holde konsert 26. mars kl 15 på Høvikodden.

Året 2022 er relevant som bakteppe for utstillingen. Det markerer at det er 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert, da straffelovens paragraf 213 ble opphevet. Dette har ført til at flere norske kunstinstitusjoner markerer Skeivt kulturår.

I Norge gjaldt loven kun seksuell omgang mellom menn. Likevel hadde opphevelsen av forbudet for 50 år siden større kulturelle, sosiale og politiske konsekvenser. Lovendringen kom i forkant av aids-pandemien på 1980-tallet. Og selv om opphevelsen av loven betød en anerkjennelse av en større andel av befolkningen, bidro pandemihåndteringen den gang til å stigmatisere «risiko-grupper» med oppfordringer til mer omfattende prevensjonsprogrammer på 1990-tallet.

Kunstnere i utstillingen:
Soufiane Ababri, Patrick Angus, David Armstrong, Gretchen Bender, Barton Lidice Beneš, Ross Bleckner, Tessa Boffin, Andrea Bowers, Nancy Brooks Brody, Nancy Burson (med Kunio Nagashima), Feliciano Centurión, Elmgreen & Dragset, Pepe Espaliú, Rotimi Fani-Kayode, Rafael França, Gang, General Idea, Nan Goldin, Felix Gonzalez-Torres, Gran Fury, Catherine Gund, Sunil Gupta, Barbara Hammer, Keith Haring, Richard Hawkins, Romuald Hazoumé, Hudinilson Jr., Peter Hujar, Lars Laumann, Matts Leiderstam, Zoe Leonard, Paul Maheke, Robert Mapplethorpe, Liliana Maresca, Bjarne Melgaard, Donald Moffett, Mark Morrisroe, Cookie Muller/ Vittorio Scarpati, Piotr Nathan, Bart Julius Peters, Jack Pierson, Karol Radziszewski, Hunter Reynolds, Marion Scemama, Fin Serck-Hanssen, Kerstin Schroedinger and Oliver Husain, Sim Simaro, Manuel Solano, Chrysanne Stathacos, Hugh Steers, Maître Syms, Tseng Kwong Chi, Zephania Tshuma, Edilson de Carvalho Viriato, David Wojnarowicz og Martin Wong.

Kuratorer:

Ana María Bresciani og Tommaso Speretta.

Utstillingen presenteres med en publikasjon på norsk med tekster av Petter Dotterud Anthun, Arne Backer Grønningsæter, Hans Erik Heier, Hiv Norge, Per Miljeteig, Ketil Slagstad og Carla Tsampiras.

En større katalog på engelsk redigert av Ana María Bresciani, Karen Monica Reini og Tommaso Speretta blir utgitt i mai 2022. Forord ved Tone Hansen. Design ved ANTI. Støttet av Fritt Ord.

En spilleliste på Spotify er kuratert til utstillingen.

Kort oppsummert:

-          Pressevisning: 17. februar kl 10

-          Utstillingsperiode: 18. februar- 22. mai 2022

-          Henie Onstad Kunstsenter

-          Åpningstider: tirsdag – søndag 11-17. Torsdag: 11- 21. Mandag stengt.

-          Mer info på hok.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Zoe Leonard og Catherine (Saalfield) Gund, Keep Your Laws Off My Body, 1989, Super-8, b/w film, 13 min.
Zoe Leonard og Catherine (Saalfield) Gund, Keep Your Laws Off My Body, 1989, Super-8, b/w film, 13 min.
Last ned bilde
Rotimi Fani-Kayode, Every Moment Counts II, fra serien Ecstatic Antibodies, 1989, C-print, 51 x 61 cm. Gjengis med tillatelse fra Autograph, London
Rotimi Fani-Kayode, Every Moment Counts II, fra serien Ecstatic Antibodies, 1989, C-print, 51 x 61 cm. Gjengis med tillatelse fra Autograph, London
Last ned bilde
David Wojnarowicz og Marion Scemama, “When I Put My Hands on Your Body”, 1989 Video, 4:09 min. Gjengis med tillatelse fra Estate of David Wojnarowicz, Marion Scemama og P·P·O·W, New York
David Wojnarowicz og Marion Scemama, “When I Put My Hands on Your Body”, 1989 Video, 4:09 min. Gjengis med tillatelse fra Estate of David Wojnarowicz, Marion Scemama og P·P·O·W, New York
Last ned bilde
Chrysanne Stathacos, Condom Mandala I, 1991, The Breeder Gallery, Athens
Chrysanne Stathacos, Condom Mandala I, 1991, The Breeder Gallery, Athens
Last ned bilde
Donald Moffett, Call the White House, 1990. Gjengis med tillatelse fra kunstnerens stiftelse og Marianne Boesky Gallery, New York og Aspen
Donald Moffett, Call the White House, 1990. Gjengis med tillatelse fra kunstnerens stiftelse og Marianne Boesky Gallery, New York og Aspen
Last ned bilde
Liliana Maresca, Imagen pública - Altas esferas, 1993. Gjengis med tillatelse fra Rolf Art Gallery, Buenos Aires, Argentina / Foto: Marcos López
Liliana Maresca, Imagen pública - Altas esferas, 1993. Gjengis med tillatelse fra Rolf Art Gallery, Buenos Aires, Argentina / Foto: Marcos López
Last ned bilde
Felix Gonzales-Torres, “Untitled” (Blue Placebo), 1991, Astrup Fearnley Samlingen / Foto: Vegard Kleven
Felix Gonzales-Torres, “Untitled” (Blue Placebo), 1991, Astrup Fearnley Samlingen / Foto: Vegard Kleven
Last ned bilde
General Idea, One Month of AZT Ed. 2/2, 1991, Ringier Collection, Switzerland
General Idea, One Month of AZT Ed. 2/2, 1991, Ringier Collection, Switzerland
Last ned bilde
Keith Haring, Chocolate Buddha 3, 1989, 55 x 68 cm. PE.
Keith Haring, Chocolate Buddha 3, 1989, 55 x 68 cm. PE.
Last ned bilde
Elmgreen & Dragset, Side Effect, No. 2 (Truvada, Isentress), 2015. Elmgreen & Dragset Studio / Foto: Alessandro Zambianchi
Elmgreen & Dragset, Side Effect, No. 2 (Truvada, Isentress), 2015. Elmgreen & Dragset Studio / Foto: Alessandro Zambianchi
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
General Idea, One Month of AZT Ed. 2/2, 1991, Ringier Collection, Switzerland. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
General Idea, One Month of AZT Ed. 2/2, 1991, Ringier Collection, Switzerland. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Elmgreen & Dragset, Aids is Good, Business for Some, 2011. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Elmgreen & Dragset, Aids is Good, Business for Some, 2011. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde
Elmgreen & Dragset, Aids is Good, Business for Some, 2011. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Elmgreen & Dragset, Aids is Good, Business for Some, 2011. Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Last ned bilde

Lenker

Om Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter
Sonja Henies vei 31
1311 Høvikodden

67 80 48 80http://hok.no/

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 3500 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt kafeen Piruetten.

Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom