Hver tiende trønder har sittet på med en beruset båtfører

– Det er ikke verdt å risikere livet for en kjapp tur hjem, sier alkovettleder Randi Hagen Eriksrud.

I en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av alkovettorganisasjonen Av-og-til kommer det fram at 9 prosent i Trøndelag har sittet på med en beruset båtfører.

- De færreste av oss ville satt oss inn i en bil med en sjåfør vi visste hadde drukket. Alkohol innebærer også en stor risiko på sjøen. Det er ikke verdt å risikere livet for en kjapp tur hjem fra holmer og skjær, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

Farlig promille

Promille er hvert år involvert i en betydelig andel av ulykker på fritidsbåt. Hele 29 prosent som omkom på sjøen i fjor hadde promille.

- Når vi drikker blir vi mer impulsive, mer risikovillige og vi reagerer tregere. Er man på sjøen forholder man seg også til lumske skjær, uforutsigbart vær, og ofte redusert sikt. Derfor er det en ingen god idé å sitte på med noen som har drukket alkohol, sier Eriksrud.

- Ikke ta båten hjem fra fest

Stengte grenser fører trolig til en aktiv båtsommer langs norskekysten. Eriksrud ber ferierende i Trøndelag om å tenke seg om.

- Vi frykter at mange vil ønske å ta båten hjem fra fester på holmer og skjær. Det finnes dessverre nok av historier på folk som tar sjansen – og historier fra ganger det har gått skikkelig galt. Har du vært på fest, så la båten stå. Det er ikke verdt å risikere livet for en kjapp tur hjem, sier Eriksrud.

Statistikk:

Trøndelag

Antall intervju

Befolkning

Har du noen gang de siste tre år sittet på i fritidsbåt med beruset båtfører?

8 %

9 %

Nei

92 %

91 %

Ubesvart

**Sum

100 %

* Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos på oppdrag fra Av-og-til og består av  2.775 intervju med respondenter 18 +, samlet inn januar til mars 2020.