Hvem er HAYES?

Fredag 14. august slipper HAYES, aka skuespiller og artist Thomas Hayes, låten "Who Am I" med svenske Aron Blom på vokal.
Artwork "Who Am I" HAYES

"Who Am I" heter låten HAYES snart slipper.
Så da er det betimelig å spørre om nettopp det.
Hvem er du?
"Jeg er nysgjerrig, kreativ og litt filosofisk av natur. En aktiv og livsglad grubler. Veldig kort oppsummert vil jeg si at jeg er en alminnelig fyr som får lov til å gjøre ganske mye som er ualminnelig kult."
Ja, for det er bare noen år siden Thomas Hayes var en helt vanlig, sporty gutt fra Asker.
Men så ble han en del av verdensfenomenet Skam, og alt han har gjort siden blir definert ut ifra det.
Så også da han i august 2019 debuterte som artist og produsent.
"Jeg er ikke helt der enda at folk ser meg for hva jeg gjør nå, og ikke hva jeg har gjort. Men sånn er det vel for alle som har vært del av en stor suksess, enten det er en hitlåt, en film eller en serie? Det viktigste er vel at jeg ikke tenker sånn selv?"
For Thomas definerer seg selv ut ifra hva han gjør og hvor han er på vei. Uten å snu ryggen til det han har gjort.
"Det handler om å fortsette å utvikle meg som produsent, låtskriver og artist. Klart det er kult om jeg etterhvert bygger meg opp en troverdighet, og at folk slutter å sette spørsmålstegn ved ambisjonene mine. Men det viktigste er å lage musikk jeg liker, og som folk kan like."
Låten "Who Am I" kom fra Anders Nilsen, og Thomas kicket umiddelbart på demoen.
Ikke bare på grunn av soundet, som føltes helt rett, men fordi den har en tekst han kan relatere seg til.
Anders skrev låten med svenske Aron Blom, og det er Arons vokal man hører.
"Det var absolutt ingen grunn til å hente inn en ny vokalist. Aron er helt perfekt til låten."
Og låten har Thomas og Anders produsert sammen, mens Christian Sol har mikset.
"Det er luksus å få jobbe med så mange bra folk, å få lære av de beste. Jeg er så glad for at jeg har kunnet fortsette å jobbe nesten som normalt i år, at alt jeg har mistet er noen spillejobber."
Thomas har brukt "Coronapausen" til å lære seg golf, ta lappen til tung MC og startet podcast med noen kompiser.
Men mest av alt har han altså fokusert på musikken, og han håper å få spille mer live etterhvert som livet returnerer til en slags normal.
"Jeg har grepet en mulighet og gjør mitt beste for å realisere drømmen om å skape, og spille, musikk. Vis meg den som ikke hadde gjort det samme om de kunne."
Ja, for hvem er vi om vi ikke følger drømmene våre, men lar oss definere ut ifra andres forventninger?

"Who Am I" feat Aron Blom er ute fredag 14. august.

I august 2019 debuterte Thomas Hayes som musikkprodusent under artistnavnet HAYES, og siden da har skuespillerkarrieren vært litt på hold og fokus vært på å utvikle seg som artist.
På under ett år har han samarbeidet med artister som Nico & Vinz, Mugisho og dePresno. Han har remixet Arif og blitt remixet av CAZZETTE. Låtene har blitt omtalt i media over hele verden, listet hos Spotify, og spillelistet på radioer som P3, mp3 og NRJ. Han har spilt DJ-sett for blant annet NRJ og har opptrådt live hos Christine Dancke på P3.

Artwork "Who Am I" HAYES
HAYES (c) Truls Qvale