Justervesenet

Husk å stille klokka på søndag

Søndag 26. mars, klokken 02:00, stilles klokken en time fram. Etter en kald vinter kan man nå glede seg over mildere vær og lysere ettermiddager igjen.

Det går mot sommer

Mange ser fram til sommertiden for å nyte en ekstra soltime på ettermiddagen. Gradvis blir det også mer soltid i løpet av døgnet og varmere dager. For eksempel, forventes solnedgangen ved Justervesenets hovedkontor på Kjeller å være 18:41 på lørdag, men etter at klokken er stilt en time fram vil solnedgangen være 19:44 på søndag.

Vi har i det kalde vinterhalvåret fulgt universell tid (UTC) +1 time, mens de neste syv månedene er vi tilbake på UTC +2 timer, altså sommertid. Den offisielle verdenstiden som er UTC +0 timer, er et gjennomsnitt av tiden til om lag 500 atomklokker rundt om i verden.

Hvem har ansvaret for tiden?

Justervesenet har ansvaret for å forvalte Norges tid og bidrar til UTC-gjennomsnittet med fire av de 500 klokkene. De fleste klokkene som bidrar til UTC baserer seg på svingningene i Cesiumatomet, som er grunnlaget for definisjonen av sekundet. Det er det internasjonale byrået for mål og vekt, BIPM i Paris, som forvalter og distribuerer gjennomsnittet av alle klokkene.

Klokken tikker for skuddsekundet

Det etterstrebes å holde UTC i takt med astronomisk tid. Astronomisk tid baserer seg på jordrotasjonen, det vil si den tiden jorda faktisk bruker på å snurre rundt sin egen akse. Ettersom jordrotasjonen er ujevn, vil det oppstå avvik mellom denne og UTC-tiden. Skuddsekundet har derfor blitt brukt til å kompensere for dette avviket.