Huntsville er ute med albumet Bow Shoulder!

Foto: Andreas Ulvo

Huntsville er endelig ute med albumet Bow Shoulder!

- med gjester Nels Cline, Glenn Kotche, Darin Gray og Yuka Honda

Spilt inn for 10 år siden i the Loft i Chicago, kommer endelig plata Bow Shoulder fra Huntsville.

Samarbeidet mellom Huntsvilles Ivar Grydeland (el-gitar, akustisk gitar, pedal steel, banjo, elektronikk og tablamaskin), Ingar Zach (perkusjon, tablamaskin) og Tonny Kluften( el-bass) og gjesteartister Nels Cline (el-gitar), Glenn Kotche (perkusjon), Darin Gray(kontrabass) og Yuka Honda (keyboards) har resultert i et strålende fullt improvisert verk.

Hør det her: https://orcd.co/huntsville

Vitaliteten og fokuset av improvisert musikk kan lide under vekten av så mange stemmer – det gamle «for mange kokker»- syndromet – men blant grunnene bak suksessen til «Bow Shoulder» er at gjesteartistene beholdt deres personlige identiteter mens de ekspertfullt tilpasset seg den ambiente fremdriften, det teksturelle samspillet og melodiføringen som Huntsville har utviklet gjennom årene.

Huntsvilles «Bow Shoulder» er innspillt på the Loft i Chicago, studioet og øvingslokalet til Wilco. Den utforskende rockekomboen med Nels Cline og glenn Kotche bidro på albumet dagen etter at Huntsville opptrod i byens Millenium Park. I studioet fikk Huntsville besøk av Cline, Kotche, Gray og keyboardist Yuka Honda (co-founder av Cibo Matto og en suksessfull komponist) for en improvisert sesjon.

Design: Aslak Gurholt, Yokoland

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Henrik Ødegaards Beatitudes er ute nå16.10.2020 10:42:00 CESTPressemelding

Syv år etter dens urframføring slippes endelig Beatitudes i albumformat. Hør det i sin helhet her. Beatitudes er tenkt som en reise – både gjennom verden og gjennom århundrene. Verkets tekstlige utgangspunkt er Saligprisningene slik de er gjengitt i Bergprekenen i evangeliet etter Matteus. Oslo Kammerkor og Nordic Voices bestilte og urframførte verket, og her foreligger innspillingen med Håkon Nystedt som dirigent. Opprinnelig ble «Beatitudes» bestilt av Oslo internasjonale kirkemusikkfestival i 2013. Den gang kalte Vårt Lands Olav Egil Aune framførelsen «et såre vakkert verk», og Aftenpostens Astrid Kvalbein lot seg imponere: – I slike krysninger mellom ulike tider, tekster og livsfølelser skapes helt særegne rom for både refleksjon og nytelse, slik bare kirkemusikken kan, skrev hun. For å sette den 2000 år gamle teksten i relieff blir den ”kommentert” av lyrikk fra 1900-tallet på mange språk. Professor Jan Erik Rekdal er lyriker, oversetter og litteraturviter, og har funnet fram til

De Musikalske Dvergene feirer 40 år med nytt album!16.10.2020 09:58:00 CESTPressemelding

Hør Bak neste blåne her! I 1980 dro Helge Grønhaug og Bo Grønningsæter på kino for å se «Life of Brian». Da de forlot salen, stiftet de bandet De Musikalske Dvergene med slagordet «Garantert ambisjonsløs rock». Nå – 40 år senere – står bandet fortsatt støtt, og gir om et par uker ut sitt tiende album. Bak neste blåne viser at de – til tross for slagordet – i høyeste grad leverer kvalitetsbevisst rock. Dette er allerede demonstrert med singlene «Hjertegod» og «Eg liker biff». Med sine ytterligere åtte nye låter viser Bak neste blåne at DMD fortsatt er solid forankret i norsk rock på norsk. – Dette er vårt tiende album! Da er det lov å ta en pause og tenke på tiden som går og ting vi setter pris på. Tunge tanker får ofte stor plass om du er aldri så hjertegod, og at alt har en pris er noe kreditorer og ufyselige mennesker er skremmende oppmerksom på. Radio og fjernsyn skriker, aviser maler med bred pensel, sosiale medier er uten folkeskikk, synsere rir sine kjepphester mens drømmen om et

Sigrun Loe Sparboe er tilbake med ny singel16.10.2020 09:28:00 CESTPressemelding

Hør splitter nye «Holdeplass» her! Det er mange typer venting. Livet består egentlig av en hel del venting. Du har venting som egentlig handler om å glede seg til noe eller den trivielle ventinga som å vente på din tur i køa på postkontoret. Og så har du den harde ventinga som krever mye av oss når vi for eksempel venter på et prøvesvar fra legen. Vi kommer ikke unna venting, men venting kan og bli passiviserende. Mange venter på motivasjon eller på at noen andre skal komme ta skylda. Et liv uten venting finnes ikke, men alt med måte og det handler kanskje mest om hvordan vi forholder oss til fenomenet. Står du på en holdeplass i livet og venter? Sigrun Loe Sparboe har ga ut det kritikerroste albumet Uten at du vet det i 2013 senere har utgivelsene kommet på løpende bånd. Hun har blant annet vunnet NOPAS musikk-og tekstpris i 2016 og Ole Vig-prisen i 2018. «Holdeplass» er hennes første singel etter albumet Labyrint fra september 2018.

Steinar Raknes slipper singel fra kommende soloalbum16.10.2020 09:01:00 CESTPressemelding

Hør «Filling My Own Shoes» her! Gjennom en lang karriere i musikkbransjen, har Steinar Raknes de senere år for alvor befestet sin posisjon som én av landets mest unike vokalister og låtskrivere, blant annet gjennom Americana-prosjektet STILLHOUSE. Fra å spille med historiske jazznavn som Chick Corea, Michael Brecker og Bobby McFerrin, tar Raknes og kontrabassen nå et lite skritt utenfor jazzen med sitt kommende album og stikker hodet innom roots samtidig som han videre utforsker americanaen. «Filling My Own Shoes» viser med andre ord en helt ny side av Raknes, og er en personlig, nedpå låt med et par nikk i John Prines retning. – Denne låta er dedikert til min yngste sønn, Edvard. Han er en gutt med sterk vilje og meninger. De egenskapene som kan være frustrerende for oss foreldre er de samme som gir oss troen på livet og fremtiden, forteller Raknes.

Valkyrien Allstars sitt nye album er ute nå!16.10.2020 08:38:31 CESTPressemelding

"Valkyrien forener det beste fra mange verdener på sitt nye album" - Dagsavisen, terningkast 5. Fire år etter sitt forrige album er Valkyrien Allstars endelig tilbake med fullengderen slutte og byne. Hør albumet her! Den siste tiden har Valkyrien Allstars isolert seg inne på øvingslokalet, som har resultert i det sjette studioalbumet som kommer fra gruppa, og som frontfigur Tuva Syvertsen sier: – Ingen av sangene er dårlige. På slutte og byne har bandet i denne omgang latt seg irritere over egne liv og latt seg inspirere av idiotene de heldigvis må dele dem med. Det har blitt til popmusikk med vedvarende nikk til tradisjonsmusikken som var bandets utgangspunkt da de platedebuterte, noe vi allerede fått høre på singler som nettopp «slutte og byne», «midtstripa», og «alt går an å la vær». På albumet er det totalt ni låter som utforsker dette på glimrende vis. Fra Valkyrien Allstars slapp sin selvtitulerte debutplate i 2007, et album som raskt solgte til gull, har de fortsatt med å utfors