Høysesong for båt- og motortyverier

Planlegger du flere båtturer denne sesongen? Hvis ikke; få båten på land. Nå starter høysesongen for båt- og motortyverier.
HØYSESONG FOR TYVERIER: Båtmotorer er et yndet tyveriobjekt for tyver - spesielt om høsten.

- Vår statistikk og historikk er tydelig: Våren, og spesielt høsten, er de tidene på året hvor det stjeles flest båter og båtmotorer, forklarer daglig leder i Securmark, Kjetil Aa. Skaare.

Erfaringsmessig venter mange båteiere til langt ut på høsten før båten tas i opplag. Og mørke båthavner uten vakthold blir dermed et yndet sted for tyvene.

- Vår klare oppfordring til båteiere som ikke planlegger flere turer denne sesongen, er å få opp båten så snart som mulig. Dette gjelder selvsagt ikke de mange tusen som gleder seg til hummerfisket eller som vil ha fine høstturer på sjøen, sier Skaare.

Flere båter
Etter en vår og høst med godt salg, både av nye og brukte båter og motorer, er det mange båter på sjøen. På forsommeren gikk politiet i Agder ut og ba båteiere være oppmerksomme da de hadde fått flere anmeldelser om stjålne båter. Årlig stjeles det båter og båtmotorer for om lag 60 millioner kroner i Norge.

- Både forsikringsselskapene, politiet og vi som arbeider med tyverimerking advarer hvert år om tyverier både av og fra båter, og samtlige aktører gir tips til hva båteiere både bør og kan gjøre. Det beste tipset om høsten er imidlertid å få båten på land og lagre den et trygt sted, vel å merke hvis den ikke skal brukes mer denne sesongen, sier Skaare.

Ta forholdsregler
Det finnes også andre fordeler med å ikke la båten ligge lenger på vannet enn nødvendig:

- Det er triveligere å arbeide med båten nå som det fortsatt er lyst på ettermiddagen. I tillegg gir det mindre slitasje på båt og motor som er i opplag, sier Skaare.

Mens flere velger profesjonelt opplag, noe som er Securmarks anbefaling, er det fortsatt mange som lagrer båt i hagen eller på tilhenger.

- Vi kommer ikke utenom de klassiske forholdsreglene som er å gjøre arbeidsforholdene vanskeligere for tyvene. Med det mener vi å ikke plassere båten i et mørkt og avsidesliggende område, låse båten med FG-godkjente produkter og å ha jevnlig tilsyn, oppfordrer Kjetil Aa. Skaare.

OM SECURMARK:
Securmark eies av Redningsselskapet.
Siden 1988 har Securmarks tyverimerking gjort verdier verdiløse for tyvene. Sammen med politi, redningstjenesten og forsikringsbransjen hindrer vi tyverier og sikrer og tilbakefører verdier.

Ingen skal ta fra deg de fine sommerdagene på sjøen. Derfor har vi utviklet produkter som er preventive mot tyveri, gir eiendelene dine en unik identitet og øker sannsynligheten for at du får tingene dine tilbake hvis du skulle være så uheldig å bli frastjålet båten din.

Fra vårt hovedkontor i Arendal samarbeider vi med politi, tollvesen og forsikringsbransjen, og er årlig både indirekte og direkte årsak til at verdier kommer til rette igjen.