Høy grensehandel tross reiserestriksjoner

Grensen mellom Norge og Sverige har vært stengt siden 16. mars. Etter at Norge stengte grensene og innførte karantene for utenlandsreiser har det blitt bråstopp i grensehandelen. SSB understreker at grensehandelstallene er svært usikre, men anslår likevel at nordmenn handlet for 1,7 milliarder i første kvartal 2020.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

− Uten politiske grep og konkrete tiltak, vil grensehandelen komme tilbake med renter så snart grensene åpnes. Det siste vi trenger nå er å fortsatt eksportere arbeidsplasser, verdiskaping, og skatte- og avgiftsinntekter til utlandet, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel.

Ifølge SSB var grensehandelen på svimlende 16 milliarder i 2019Grensehandelen har økt jevnt i mange år, godt hjulpet av at den norske regjeringen har økt avgiftsnivået.

− Stengte grenser mot Sverige har gitt norske grensehandelsutsatte virksomheter litt etterlengtet vind i seilene. Vi ser klart økt omsetning særlig i butikkene som ligger tett på svenskegrensen. Samtidig viser tall fra analyseselskapet Nielsen at omsetningen av særlig sjokolade, brus/mineralvann, snus og sigaretter har økt betydelig etter at reiserestriksjonene ble innført, fortsetter Andersen.

Grensehandel koster Norge dyrt

Ifølge Nielsen har 50 prosent av alle nordmenn handlet dagligvarer ved den norsk-svenske grensen i løpet av det siste året.

− Hele landet grensehandler. Det er dyrt for Norge. SSB har i en tidligere undersøkelse vist at halve grensehandelskurven består av avgiftsbelagte varer. Det understreker hvor mye Norge taper på særavgifter alene, påpeker Andersen.

− Om veksten i grensehandelen fortsetter slik den har gjort de siste årene, vil den doble seg frem til 2030 – fra et allerede svært høyt nivå. Tiden er overmoden for å ta politiske grep som får både handel og verdiskaping tilbake til Norge, avslutter Andersen.

− Usikkerheten rundt tallene er altfor stor, så det haster å få på plass det etterlengtede grensehandelsbarometeret. Vi må få bedre kunnskap om hva folk kjøper på den andre siden av grensen. Dette ble lovet i stortingsmeldingen om handelen fra 2018 og regjeringen må nå komme på banen slik at dette arbeidet blir prioritert, avslutter Andersen.

Erika Bruun
Kommunikasjonsrådgiver
47600888 (pressevakt) / 41236588
erika.bruun@virke.no

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Virke: I detaljhandelen har noen sitt beste år og andre sitt verste28.10.2020 09:24:05 CETPressemelding

Ferske tall fra SSB viser at butikker innen møbel, bredt vareutvalg, byggevare, dagligvare og elektronikk opplever sitt beste år noensinne. Virke mener oppturen for de som gjør det godt er viktig for norsk økonomi, men at oppturen er midlertidig. Skal arbeidsplassene og verdiskapingen som er skapt av oppturen vare trengs det tiltak for å få ned grensehandel og fjerning av tekstiltollen.

Virke: Det må sterkere lut til for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping i 20217.10.2020 12:32:09 CESTPressemelding

Regjeringen tegner et for optimistisk bilde av økonomien til neste år. Koronakrisen kommer til å legge store begrensninger på verdiskaping og sysselsetting også neste år, og dessverre er det grunn til å tro at utfordringene i økonomien er større enn det regjeringen legger opp til. Jeg regner med at Stortinget er beredt til å bruke sterkere lut, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Virke: − Budsjettet sender tusenvis av arbeidsplasser ut av landet7.10.2020 11:02:14 CESTPressemelding

Virke mener at regjeringen lukker øynene for det koronakrisen har vist: Det skyhøye norske særavgiftsnivået på grensehandelsutsatte varer og fremdeles tekstiltoll sender tusenvis av arbeidsplasser over grensen. − Å redusere særavgiftene på typiske lokkevarer for grensehandel og å fjerne tekstiltollen vil være som å trykke på en knapp for å få flere permanente arbeidsplasser. Reduksjonen i avgiften for lettbrus er altfor lite, sier Virke-sjefen.