Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.

– Det har vært et historisk sesongmønster at prisene på mat og drikke øker fra juni til juli, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist.
Whist forklarer at leverandørene normalt justerer sine priser denne måneden. De foregående fem årene har prisveksten fra juni til juli i gjennomsnitt ligget på 3,9 prosent. I år var denne noe høyere, på 4,4 prosent. Det bidro til en årsprisvekst på 5,9, litt lavere enn i Danmark, som i juli hadde en matprisvekst på 6,5 prosent.
– Prisveksten skyldes kostnadsøkninger i verdikjeden for dagligvarer, som høye priser på flere råvarer og effektene av jordbruks- og lønnsoppgjøret, sier Whist.
Whist legger til at priskonkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard, og at lav og stabil pris- og kostnadsvekst er det beste for både forbrukerne og dagligvarekjedene.
Blant matvarene som har økt mest i pris det siste året, finner vi typiske importvarer som kakao og kaffe, som har steget med henholdsvis 25,4 og 23,9 prosent siden juli i fjor.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom