Høy aktivitet i sommermånedene

Byggevarehandelen vokste med 12,3 prosent i 2. tertial 2020 sammenlignet med samme periode i 2019. Veksten ble løftet av et stort oppsving i salget til privatkunder. Proffmarkedet opplevde en svak omsetningsvekst i perioden.

Aslaug Koksvik, direktør Virke byggevarehandel.

Det har vært høye vekstrater for byggevarenæringen i hele landet. Oppgangen var størst i Møre og Romsdal, Vestland og Trøndelag.

− Byggevarehusene har merket sterk vekst i salget til privatkunder gjennom sommeren, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel.

Som følge av koronaviruset og smittevernstiltakene har nordmenn vridd deler av forbruket fra tjenestekonsum, som reiser og kulturopplevelser, til større varekonsum. Også nærliggende varegrupper som møbel og interiør har hatt sterk vekst i perioden.

− Reisebudsjettene ble for mange stående ubrukt i sommer. Disse pengene har nok mange brukt blant annet til hus og hjem. Med mindre reising har vi hatt tid og anledning til å gjøre arbeid på egen bolig eller hytte, mener Koksvik.

Utsikter til lavere aktivitet i proffmarkedet

Proffomsetningen har gått mer normalt gjennom koronapandemien, med en svak positiv vekst i 2. tertial 2020. Det er utsikter til lavere aktivitet i proffmarkedet fremover. Nedgang i igangsatte boliger og svak utvikling i nyboligmarkedet ventes å påvirke salget til bedriftskundene negativt.

Knut Strand Jacobsen, Konsernsjef i Kesko og styreleder i Virke Byggevarehandel tar også opp temaet i avslutningen på Handelskonferansen til Virke. Jacobsen er bekymret for effekten av korona på lang sikt, og da med tanke på proffmarkedet. Bransjen ser med uro på de mørke skyene i horisonten. Med dette som bakteppe mener Byggevarehandelen det er viktig at å se på tiltak som kan demme opp for en sysselsettingsnedgang i byggenæringen. Et skattefradrag for rehabilitering av bolig (ROT fradrag) er ett tiltak som bransjen mener kan bidra til å holde sysselsettingen oppe i hele verdikjeden i byggenæringen.

− Med et høyt omsetningsnivå i privatmarkedet i 2020 og svake impulser i proffmarkedet, er det utsikter til negative vekstrater for byggevarehandelen i 2021, avslutter Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggvarehandel.

Aslaug Koksvik, direktør Virke byggevarehandel.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Virke: Det må sterkere lut til for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping i 20217.10.2020 12:32:09 CESTPressemelding

Regjeringen tegner et for optimistisk bilde av økonomien til neste år. Koronakrisen kommer til å legge store begrensninger på verdiskaping og sysselsetting også neste år, og dessverre er det grunn til å tro at utfordringene i økonomien er større enn det regjeringen legger opp til. Jeg regner med at Stortinget er beredt til å bruke sterkere lut, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Virke: − Budsjettet sender tusenvis av arbeidsplasser ut av landet7.10.2020 11:02:14 CESTPressemelding

Virke mener at regjeringen lukker øynene for det koronakrisen har vist: Det skyhøye norske særavgiftsnivået på grensehandelsutsatte varer og fremdeles tekstiltoll sender tusenvis av arbeidsplasser over grensen. − Å redusere særavgiftene på typiske lokkevarer for grensehandel og å fjerne tekstiltollen vil være som å trykke på en knapp for å få flere permanente arbeidsplasser. Reduksjonen i avgiften for lettbrus er altfor lite, sier Virke-sjefen.