Hotellstreik avverget

Det blir ingen hotellstreik. Det er klart etter at partene ble enige i meklingen lørdag morgen, mer enn ti timer på overtid.

Parats forhandlingsleder, Grete Dieserud, sier at forhandlingene var krevende men at de er glade for at det ble en løsning.

– Under de rådende omstendigheter er dette resultatet innenfor det som var realistisk å få til i dette oppgjøret, sier Dieserud.

Også Fellesforbundet, som har meklet parallelt med Parat, kom til enighet med NHO

Om oppgjøret
Alle får et generelt tillegg på 50 øre per time, og alle minstelønnssatser øker med 1,40 fra 1. april.

Parat har også fått gjennomslag for at ansatte ikke skal forskjellsbehandles når det gjelder forskuttering av sykepenger. Dette gjelder fra 1. juli 2021 og kan medføre at flere vil få forskuttering av sykepenger fra arbeidsgiver ut over dagens lovpålagte arbeidsgiverperiode på 16 dager.

Videreføring av bransjeprogrammet
Parat og NHO Reiseliv er også enige om å samarbeide for at bransjeprogrammet, som skal bidra til mer seriøsitet i utelivsbransjen, blir videreført etter koronakrisen. Det er sendt brev til regjeringen der partene ber om at bransjeprogrammet videreføres og at regjeringen følger opp med nødvendig finansiering.

Oppgjøret skal nå ut på uravstemning.