Høring: strengere regelverk for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy
– Samlet sett er det aktuelt å gjøre en rekke endringer i vegtrafikklovgivningen for å håndtere de utfordringene vi ser. Det er samtidig noe usikkert hvor mye det er behov for å stramme inn på reglene og på hvilken måte. Høringen inneholder derfor mange aktuelle tiltak, og noen alternative tiltak. Høringsinstansenes syn vil være et viktig grunnlag når jeg etter høringen skal ta stilling til hvilke forslag jeg skal gå videre med, sier samferdselsministeren.
Statens vegvesen sender i dag på høring forslag til strengere regler i vegtrafikklovgivningen for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy. Forslagene som nå skal på høring omfatter blant annet:
- Mulighet til å ilegge parkeringsgebyr for overtredelser av parkeringsreglene for politiet og kommuner med parkeringshåndheving.
- Aktuelt å forby små elektriske kjøretøy å parkere på fortau.
- Promillegrense på 0,2 for små elektriske kjøretøy.
- Mulig krav til "gangfart" ved passering av gående på gangveg, fortau eller i gangfelt presiseres til 6 km/t.
- 12-års aldersgrense for å kjøre små elektriske kjøretøy, og krav til legitimasjon.
- Krav om hjelm for bruk av små elektriske kjøretøy generelt, eventuelt begrenset til barn under 15 år.
- Nye skilt som gir mulighet for lokale myndigheter til etablere skiltede soner for små elektriske kjøretøy med parkeringsforbud, særskilt fartsgrense eller generelt bruksforbud.
- Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr ved flere enn en person på små elektriske kjøretøy. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
- Klargjøring av at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten
- Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr for bruk av kjøretøy med toppfart eller effekt utover det som er tillatt for små elektriske kjøretøy og elsykkel. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
- Det er aktuelt å endre klassifisering av små elektriske kjøretøy fra sykkel til en ny klasse motorvogn. Ved klassifisering som motorvogn er det aktuelt å innføre forsikringsplikt.
– Vi har dessverre sett altfor mange og alvorlige ulykker med elsparkesykler. Svært mange som følge av ruspåvirket kjøring. Mange av disse er alvorlige skader, og sparkesykkelskader utgjør nå en betydelig bekymring i arbeidet med å nå visjonen om null alvorlig skadde i vegtrafikken. Jeg er glad for at vi nå er ett steg videre i arbeidet med å få på plass innstramminger. Det er et klart mål at nødvendige regelverksendringer skal være på plass til våren 2021, sier Hareide.
Utover en klargjøring av trafikkreglene, gjelder ikke denne høringen kommunenes mulighet til å regulere kommersiell utleie av elektriske sparkesykler på kommunalt eiet grunn fordi dette faller utenfor rammen av vegtrafikklovgivningen. Det er dialog med blant annet Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Justisdepartementet om eventuelle ytterligere tiltak for å klargjøre kommunenes handlingsrom på dette området.
Lenker
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
Ny milepæl for innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøy2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er viktig for finansieringen av våre veier og for tilliten til hele bompengeordningen at vi får krevd inn bompenger også fra utenlandske kjøretøy. Det har imidlertid vært en utfordring å identifisere kjøretøy fra enkelte europeiske land. Fra 1. august vil regelverket være på plass for å kunne få dette til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom