Hold brannøvelse i høstferien

Svært få vet hva de skal gjøre dersom det brenner i boligen. – Hold brannøvelse i høstferien, oppfordrer Tryg Forsikring og Sector Alarm.

- Tall fra Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap viser at halvparten av landets barnefamilier mangler en plan for hvem som gjør hva i tilfelle brann. Bare seks prosent har gjennomført brannøvelse, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg.

- En brannøvelse gir økt trygghet. Prøv ulike rømningsveier, se om det er bruk for stiger eller liknende, og bli enige om hvem som går først og sist, sier sikkerhetsekspert Inge Svendsen i Sector Alarm.

Selskapet får årlig inn over 100 000 brannalarmer til deres sentral, og Svendsen erfarer at de færreste har trent på hva de skal gjøre når alarmen går.

Både Tryg og Sector Alarm oppfordrer til å bruke noen timer i høstferien til å holde brannøvelse.

- Det gir økt sikkerhet og kan redde liv dersom det skulle begynne å brenne, sier Ole Irgens i Tryg.

Dette gjør du

1.           Lag en evakueringsplan

2.           Avtal hvem av foreldrene som har ansvar for hvilket barn

3.           Kryp ut om det er mye røyk

4.           Avtal et møtested utenfor hjemmet

5.           Ved brann ring 110

Ekspertenes anbefalinger

•            Hold brannøvelse med barna minst en gang i året

•            Anskaff alarm tilkoblet en alarmstasjon

•            Vend pulverapparatet opp ned noen ganger hvert år.

•            Sjekk at nålen i trykkmåleren på apparatet står på det grønne feltet

På Sector Alarm sine nettsider kan du laste ned et diplom til barna. En fin belønning etter en brannøvelse. https://www.sectoralarm.no/brannovelse