Himla vekst i Fana Sparebank

— Lanseringen av Himla Banktjenester i juni har gått over all forventning, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø. — Ved utgangen av kvartalet, bare to uker etter oppstart, hadde vi lånt ut 178 millioner kroner. Dette har fortsatt med uforminsket kraft siden, og vi er i ferd med å passere 500 millioner kroner i utlån på Himla-konseptet. Pris, kombinert med effektiv, digital lånesaksbehandling og engasjerte medarbeidere, er nøkkelen til suksessen.

Utlån fra Himla Banktjenester har i juni utgjort 1/3-del av utlånene til personkundemarkedet. Himla er en landsdekkende tjeneste, men de første ukene og månedene viser at Oslo og Viken representerer mer enn halvparten av volumet.

— Det fremlagte regnskapet viser ellers at vi i stor grad har gjenvunnet markedsverdier som påvirket oss i 1. kvartal. På den annen side har vår raske rentenedsettelser og kunderettede tiltak for å hjelpe våre kunder medført et inntektsbortfall som er beregnet til om lag 32 millioner kroner for 2020. Vi opprettholder fortsatt høy beredskap og oppmerksomhet for å håndtere Korona-situasjonen på best mulig måte overfor våre kunder, de ansatte og banken, avslutter Nærø.

Se fullstendig kvartalsrapport vedlagt.

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, samt merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt ca. 135 ansatte.

Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler. Banken har stort fokus på samfunnsansvar og bærekraftstiltak. Blant annet er banken klimanøytral, og arrangerer hvert år Nattevandring for FNs bærekraftsmål. I 2020 ble Fana Sparebank kåret til Norges 5. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Himla live-streamer boliglånsrenten på nett og mobil15.6.2020 08:58:52 CEST | Pressemelding

Fana Sparebank er Norges 5. beste arbeidsplass3.6.2020 10:57:43 CEST | Pressemelding