Hilmar Alexandersen: relansering av album fra en av de største folkemusikerne i Norden på 1900-tallet

Det er en merkedag når albumet «n´Hilmar» fra 1982 endelig blir gjort tilgjengelig digitalt. Som en av de største folkemusikerne i Norge og Norden på 1900-tallet har Hilmar Alexandersens (1902-1993) helt spesielle tone og sterke formidlingssans for alltid skrevet seg inn i norsk musikkhistorie.
Hilmar Alexandersen. Foto: Martin Knoph

Album, relansering: 11.11.2022
Artist: Hilmar Alexandersen, med gjester: P.A.Røstads orkester, Sven Nyhus og Geir Egil Larsen
Tittel: n´Hilmar
ISRC: NOGHH2298010
Kat.nr: HCD7398
Plateselskap: Heilo

Hør "n´Hilmar" her

Det er en referanse-utgivelse for mange i folkemusikk- og gammeldansmiljøet når Hilmar Alexandersen sin jubileums-LP «’n Hilmar» blir gjort tilgjengelig på digitale plattformer fredag 11. november. Opprinnelig innspilt og utgitt i forbindelse med Alexandersen sin 80-årsdag i 1982, representerer det som var en dobbel-LP en usedvanlig bredde og mangfold i repertoar og uttrykk. Solo og samspill, fele og hardingfele, gjestemusikere som Sven Nyhus, Geir Egil Larsen og P. A. Røstads orkester oppsummerer på en måte et langt musikerliv for Alexandersen, som i en alder av 80 år briljerer med fela.

Relanseringa markeres med et arrangement på Hilmarfestivalen samme kvelden.

Hilmar Alexandersen var fra Egge i Steinkjer kommune, Nord-Trøndelag. Han ble født 22. november 1902 og døde 28. april 1993. Hans glimrende felespill gjorde han til en av de største folkemusikerne i Norge og Norden på 1900-talet. Begge foreldra hans sang og tralla slåtter som Hilmar hørte i sin barndom. Tonearven fra foreldra er kjennetegnet ved bruken av reine naturtoner og den ekte spillegleden og tonekjensla han viste i spillet sitt.

Hilmar var sterkt forankra i det tradisjonelle, samtidig som han viste interesse og evner for det nyskapende og eksperimentelle. Dette gjaldt både i form og innhold, selve musikken så vel i solo som samspill. Hilmar skapte ny tradisjon med sin sterke formidling. Han var både underholder, en stor historieforteller og spellemann, alene eller i samspill med andre musikere. Alexandersen spilte uvanlig rent og rytmisk med en helt spesiell tone i fela, frambrakt av en godt utviklet feleteknikk som falt naturlig for ham. Samtidig var spillet hans ofte preget av en alderdommelig tonefølelse, spesielt når han spilte de gamle visetonene som han hadde lært av foreldrene.

Plateinnspillingene med P.A. Røstad og hans orkester er kjente og kjære for hele gammeldans-Norge. Gjennom mange år var han fast bidragsyter til NRK sitt folkemusikkarkiv og til Folkemusikkhalvtimen. Med sin heilt spesielle tone har Hilmar for alltid skrevet seg inn i norsk musikkhistorie.

Alexandersen ble tildelt Kongens fortjenestemedalje i 1972. I 1978 ble han æresmedlem i Landslaget for Spelemenn og fikk i 1983 tildelt Feleknappen i gull av Noregs Ungdomslag. I 1991 ble Hilmarprisen opprettet i hans navn av Steinkjer kommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune for å fremme interessen for norsk folkemusikk. I 2003 ble Hilmarfestivalen etablert på Steinkjer av Stiftinga Hilmar Alexandersen som en årlig folkemusikkfestival.

Hilmar Alexandersen. Foto: Martin Knoph
Cover: Hilmar Alexandersen med P.A.Røstads orkester, Sven Nyhus og Geir Egil larsen - "n´Hilmar" (første gang utgitt 1982)

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Første singel fra Marius Neset og Leif Ove Andsnes nye album ute i dag!28.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den 20.september 2024 er vi stolte av å presentere verdenspremiereinnspillingen av samarbeidet mellom saksofonist og komponist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes, to av verdens fremste utøvere innen henholdsvis klassisk musikk og jazz. Første singel fra prosjektet er åpningssporet Who We Are part 1: Beginning, med Ingrid Neset (fløyte) og Louisa Tuck (cello), hentet fra bestillingsverket «Who We Are» for Leif Ove Andsnes' Rosendal Kammermusikkfestival.

Marius Neset and Leif Ove Andsnes releases the first single from their upcoming album.28.6.2024 09:00:00 CEST | Press release

On September 20, 2024, we are proud to present the world premiere recording of the collaboration between saxophonist and composer Marius Neset and pianist Leif Ove Andsnes, two of the world's leading performers in the fields of classical music and jazz, respectively. The first single from the project is the opening track 'Who We Are part 1: Beginning,' featuring Ingrid Neset (flute) and Louisa Tuck (cello), taken from the commissioned work 'Who We Are' for Leif Ove Andsnes' Rosendal Chamber Music Festival.