Hilde-Marit Rysst takker for seg etter tolv år som forbundsleder

Hilde-Marit Rysst, SAFE sin forbundsleder de siste tolv årene, har varslet valgkomitéen at hun ikke stiller til gjenvalg som forbundsleder på kongressen i november. Valgkomitéen er nå i gang med å kartlegge veien videre og ønsker innspill til kandidater fra hele organisasjonen, på tvers av områdene.

Hilde-Marit Rysst Foto: Rebecca Bjerga

– Etter tolv utrolig spennende år, med medgang og motgang, i bransjen, i organisasjonen og for meg selv som person, er det med stolthet jeg nå takker av og tenker jeg har tatt mitt skift, sier Rysst.

Rysst mener det er på tide med nye øyne og nye krefter for å bygge forbundet videre.

– Det har vært et vanvittig spennende skift, men nå trengs det nye øyne og nye krefter for å bygge vårt solide forbund videre. Den som overtar stafettpinnen, får en utrolig mulighet til å forme bransjen vår inn i den nye tiden, og med en så sterk flokk i ryggen, er jeg overbevist om at SAFE går trygge tider i møte.

Forbundslederen vil også takke alle som har bidratt til tolv spennende år i SAFE.

– Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt til at jeg har kunnet få disse årene i SAFE sin tjeneste, tusen takk, sier Rysst.

Valgkomitéen søker kandidater

Valgkomitéen har allerede hatt et møte i desember for å kartlegge veien videre. Komitéen består av fem medlemmer:

• Morten Eriksen
  • Trond Wisnæs
  • Jan Erik Hannaseth
  • Tom Ove Dyrnes
  • Trond Cato Fylling

Valgkomitéen sitt mål er å fremheve kandidater som viser ansvar for helheten i organisasjonen. Hvert tredje år er hele arbeidsutvalget, forbundsstyret og komitéene i SAFE på valg.

Valgkomitéen fremlegger sin innstilling i god tid før kongressen. Lederen i valgkomitéen, Morten Eriksen i SAFE klubben Edvard Grieg (Aker BP ASA), er spent på hvordan denne prosessen blir, han ser frem til å få inn mange gode forslag til kandidater. Innspill og forslag til kandidater sendes på e-post til morten.eriksen@akerbp.

Hilde-Marit Rysst Foto: Rebecca Bjerga

– Vi lå, bokstavelig talt, på samme rom på Haukeland sykehus15.11.2022 11:21:19 CET | Pressemelding

Hans Marwoll, mekanisk fagleder i Equinor har jobbet hele livet offshore. Han delte rom på Haukeland sykehust og nå deler han scenen med fire andre kreftsyke oljepionerer, alle med samme bakgrunn i Nordsjøen. Han fortalte om sitt livs kamp mot sykdommen og forsikringsselskapet. Det samme gjorde Petter Sandstad, Rune Skår, Trond Lillehavn og Anders Myklatun. Nå vil de advare andre offshorearbeidere.

Equinor terminerer kontrakten med bemanningsselskapet MDE, hva betyr dette for SAFE-klubben?3.11.2022 09:33:20 CET | Pressemelding

Equinor har besluttet å ansette flere faste fremfor å fortsette med innleie fra bemanningsselskapet MDE. Det er gledelige nyheter for de som får fast jobb, men dårlig nytt for den største andelen av de ansatte i MDE, som står uten jobb på nyåret. Flere ansatte fra bemanningsselskapet er organisert i SAFE, og for oss er det omsorg for enkeltmedlemmet som ligger i ryggmargen.

Valaris forsvinner fra Norge, 500 mister jobben og klubben står i fare for å avvikles28.10.2022 15:48:24 CEST | Pressemelding

I løpet av de siste årene har Valaris hatt flere runder med nedbemanning på grunn av lite kontrakter i Norge. Jackups-riggene Valaris Viking, Valaris Norway og Valaris Stavanger blir én og én sendt til Dundee i UK. Klubbleder i SAFE i Valaris, Kenneth Hareide mener at operatørene må gi bedre kontrakter og at regjeringen må ta ansvar og komme med handling for å unngå utfasing av kompetansen på dette området.