Her er Norges tropp til Østerrike-kampen

Se hvilke spillere som er tatt ut i troppen til kampen mot Østerrike.

Søndag kveld ble det klart at Norge reiser til Østerrike for å spille den avsluttende kampen i Nations League. Siden den opprinnelige troppen og støtteapparatet er i karantene, vil laget ledes av U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud. Med unntak av en spiller som har hatt korona, består troppen av spillere i utenlandske klubber.

- Dette blir spennende i en veldig spesiell tid. Det var mye hektisk aktivitet i går og spillerne har respondert fantastisk på henvendelsene. Det har gått veldig fort. Vi har måtte balansere en del hensyn, ikke minst å få tak i alle spillerne og få de til Oslo innen alle protokoller. Vi har nå en klar gjeng som skal prøve å gi Østerrike kamp. Det er en spennende tropp. Jeg har hatt mange av de tidligere på U21-landslaget og ser frem til å se de igjen, sier Smerud.

Her er troppen:

Per Kristian Bråtveit - Elfsborg
Anders Kristiansen - Union SG
Andreas Hanche-Olsen - Gent
Ruben Gabrielsen - Toulouse
Daniel Granli - Aalborg
Andreas Vindheim - Sparta Praha
Julian Ryerson - Union Berlin
Jørgen Skjelvik - Odense
Tobias Børkeeiet - Brøndby
Kristoffer Askildsen - Sampdoria
Fredrik Ulvestad - Djurgården
Kristian Thorstvedt - Genk
Sondre Tronstad - Vitesse Arnhem
Mats Møller Dæhli - Genk
Håkon Evjen - AZ Alkmaar
Ghayas Zahid - Apoel
Jørgen Strand Larsen - Groningen
Veton Berisha - Viking

Det ble opprinnelig jobbet med et opplegg der spillerne skulle reise direke fra sine respektive land (11 i tallet) til Wien. Det viste seg å være for komplisert når det gjelder innreise fra ulike land til Østerrike, men også på grunn av et mer usikkert testregime.

Spillerne reiser derfor alle til Norge og Gardermoen, tar direkte inn på et flyplasshotell med et strengt smittevernregime, testes og reiser tirsdag sammen i charterfly til Wien. Denne ordningen er godkjent av Helsedirektoratet og Helsedepartementet.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas