Her er årets norgesmestere i frukt og grønt
- Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er - viktig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Vi har sett en fin utvikling av kategorien de siste ti årene, men fortsatt er det mye å hente. Slik åpnet Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt arrangementet der representanter fra alle dagligvarekjedene var samlet.
5 om dagen er et viktig kostråd. Over 70 % av befolkningen er enig i dette, men bare 1 av 4 får det til. Dagligvarekjedene spiller en viktig rolle når valget skal tas, og kan hjelpe flere til å huske å få med de fargerike varene hjem. Tilgjengelighet øker salget og inntaket. Tilgjengelighet i butikk, i kjøleskapet og i matpakken.
Konkurranse skjerper og inspirerer
Konkurransen NM i frukt og grønt arrangeres i år for 12 gang, og mye har skjedd med oppmerksomheten omkring frukt og grøntavdelingene på disse årene.
Kåringen av Norges beste frukt- og grøntkjede ble etablert i fjor. Hensikten er å løfte mange, ikke bare de aller beste. Kåringen baseres på tall fra Nielsen Norge i perioden 1. juni 2018 – 31. mai 2019, og velges ut fra største frukt- og grøntandel i kjeden, som vektes 70 prosent, og størst organiske vekst, som vektes 30 prosent.
Meny beholder sin førsteplass som beste frukt og grønt-kjede også i år. De har jobbet godt med denne kategorien i mange år og hviler ikke, men forbedrer stadig konseptet sitt. Nye utfordrere kommer til og det er gledelig å se at både Rema 1000 og Coop Mega har klatret vesentlig på listen i forhold til i fjor. Alle kjedene har nå stor oppmerksomhet på frukt og grønt kategorien, og det er dette som skal til for å øke salget vesentlig het det i begrunnelsen.
- Jeg er veldig stolt og rørt over å vinne kjedeprisen for andre år på rad, sier Siri Helene Hansen-Barry, frukt og grøntansvarlig i Meny-kjeden, dette er en skikkelig lagseier.
Kamp om førsteplassene
Norges beste frukt og grønt butikker velges ut fra høyeste frukt og grøntandel og ukjent kundebesøk. Både kvalitet og utvalg, eksponering og kompetanse blir vurdert.
Her utmerket Rema 1000 Byåsen i Trondheim seg blant de små butikkene og Coop Obs! Tromsø blant de større, men flere andre butikker fulgte hakk hæl. Nivået er svært høyt blant butikkene og det skiller lite mellom de beste.
Nye utfordrere kommer til og det er gledelig å se at både Rema 1000 og Coop Mega har klatret vesentlig på listen i forhold til i fjor. Alle kjedene har nå stor oppmerksomhet på frukt og grønt kategorien, og det er dette som skal til for å øke salget vesentlig.
Linda Granlund, direktør for folkehelse i Helsedirektoratet, delte ut prisene og utropte de frukt- og grøntansatte til folkehelsearbeidere.
En høythengende ambassadørpris
Kandidatene til årets frukt- og grøntambassadør er nominert av kjedene selv og vinneren kåres av en jury, som bestod av direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt Guttorm Rebnes, direktør i Virke dagligvare Ingvill Størksen og sosiolog og analytiker i Skuterud-Kløvstad, Vegard Skuterud.
En ambassadør skal være kreativ innenfor kjedens rammer, og gjerne utfordre og inspirere til vekst, gjennom å dele erfaringer og innspill og på den måten bidra til å gjøre flere bedre.
I knivskarp konkurranse var det Siyamak Nemati fra Kiwi XL Strømsø som gikk av med seieren og med rette kan tituleres årets frukt- og grøntambassadør 2019.
- Årets vinner kombinerer store volumer med stor bredde. Hos ham er det en forutsetning at man tør å trøkke til, selv om man av og til går på trynet – for uten å prøve, vokser man ikke. Han tør å trekke konseptet maksimalt ut. Kunnskapen og entusiasmen til årets vinner vises godt på tallene. Han har ikke god vekst og høy andel frukt og grønt. Han har enorm vekst og en formidabel frukt og grønt-andel. Årets vinner har fokus på å bygge både salg – og folk. Resultatene har han fått gjennom godt teamarbeid og god ledelse, sa Ingvill Størksen da prisen ble delt ut.
Premiereise til en av Norges flotteste grønnsakshager
Alle vinnere i Norgesmesterskapet i frukt og grønt inviteres med på en lærerik og hyggelig studietur til Rogaland i september. Da blir det besøk hos produsenter, spennende matopplevelser og hyggelig sosialt samvær.
Resultatliste NM i frukt og grønt 2019
Topp tre frukt og grønt dagligvarekjeder:
- MENY
- REMA 1000
- Coop Mega
Topp tre Butikker over 1000 m2:
- OBS! Tromsø
- Coop Mega Brueland
- Meny Stokka
Topp tre Butikker under 999 m2:
- REMA 1000 Byåsen
- Bunnpris & Gourmet Tyhold
- Coop Marked Terråk
Topp tre frukt og grønt ambassadører
- Siyamak Nemati – Kiwi XL Strømsø
- Andreas Lilleås – MENY Revetal
- Elisabeth Dydland – Coop Mega Ålgård
Vi gratulerer!
Kontakter
Gerd ByermoenKommunikasjonssjef
Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.
Bilder
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Gulrotens dag3.4.2024 11:23:29 CEST | Pressemelding
4. april er den internasjonale gulrotdagen. Gulrot er den grønnsaken vi både produserer mest av i Norge og spiser mest av, den trives godt i det norske klimaet og kan produseres over store deler av landet. Det er tid for å hedre en av våre mest allsidige grønnsaker.
Gode grunner til å spise appelsiner i påsken23.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I Norge importerer vi appelsiner hele året, og ifølge OFGs Frukt- og grøntstatistikk 2023 importerte vi hele 32 382 tonn appelsiner. Per nordmann blir dette i gjennomsnitt rundt 30 appelsiner - drøyt seks kilo i året (1). Mange av disse spises i påsken, men hvorfor akkurat da?
Kritisk til priskrig på påskesnop21.3.2024 10:28:53 CET | Pressemelding
Påsken er for mange en tid for å kose seg litt ekstra. Det er priskrig i butikken på påskegodt, og barnas påskeegg skal fylles. Samtidig kan det være greit å være bevisst på hvor mye usunt man skal tillate seg. Holder du igjen en stund til eller er det fulle påskeegg til hele familien allerede nå?
Frukt- og grøntvolumet går ned, men omsetningen i dagligvarebransjen er rekordhøy14.3.2024 10:52:25 CET | Pressemelding
I dag presenterte Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) ferske tall fra rapporten Frukt- og grøntstatistikk 2023. Rapporten viser volumnedgang for frukt og grønt, samtidig som omsetningen i dagligvarebransjen var rekordhøy i 2023. Dyrtid har stor innvirkning og dette er dårlig nytt for folkehelsen.
Nordmenn dropper dietter12.2.2024 08:52:28 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de aller fleste nordmenn dropper dietter til fordel for mer langsiktige endringer i kostholdet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom