Helthjem med utslippsfri levering for motegigant

Nå kan kunder som handler på nettbutikken til NA-KD velge utslippsfri levering med Helthjem. I sentrum av satsingen står et norskprodusert el-kjøretøy.

Distributøren Helthjem og nettbutikken NA-KD ruller denne uken ut et flunkende nytt miljøsamarbeid i flere store byer i Norge. I piloten som lanseres nå kan like i underkant av 640.000 mennesker over hele landet velge utslippsfri Helthjem-levering når de handler i nettbutikken til den svenskeide motegiganten.

- Utrolig fint å komme i gang. Det er vårt langsiktige fokus på overgangen fra fossilt drivstoff til el-kjøretøy som muliggjør denne grønne satsingen. Men dette er bare starten, vi har over 700 ruter i nettverket som er utslippsfri og vi kan potensielt nå opp mot én million mennesker når dette kommer skikkelig i gang, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.

Helthjem leverte i fjor over ti millioner netthandelspakker rundt om i Norge, og vokser raskt videre som en sentral aktør i et marked som stadig blir større.

- Det er derfor viktig at vi, som et markant selskap innen norsk netthandel og transport, gjør det vi kan for å senke utslippene mest mulig i hele vår distribusjon. Vi har fortsatt en lang vei å gå, men dette er et viktig steg på veien mot en grønnest mulig levering, sier Kongstvedt.

Vi ønsker å legge til rette for kundene slik at de kan velge hjemlevering som er utslippsfri, sier Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem.

Langsiktig satsing

Samarbeidspartner på dette miljøprosjektet er den svenskfødte motegiganten NA-KD, som er et av de 20 raskest voksende selskapene i Europa. Nylig lanserte NA-KD en markedsplattform for gjenbrukssalg og nå er fokuset rettet på muliggjøring av grønnest mulig hjemlevering.

- Vi ønsker å legge til rette for kundene, slik at de kan velge hjemlevering som er utslippsfri. Dette får vi til via løsningen til selskapet Ingrid, som raskt synliggjør de grønne adressene i utsjekken og Helthjem leverer varene, sier hjemleveringsleder i NA-KD, Clara Vila Larsson.

Selskapet er tydelig på at dette kun er starten på en langsiktig miljøsatsing.

- Nå skal vi jobbe sammen for å utvide denne ordningen til alle geografier hvor Helthjem tilbyr utslippsfri levering, samtidig som vi ser på andre muligheter for å utvikle det gode miljøsamarbeidet vi har startet, sier Larsson.

Norsk miljønøkkel

I sentrum av satsingen står det norskproduserte hel-elektriske kjøretøyet Paxster, som er spesialutviklet for hjemlevering av netthandelspakker, og Helthjem-nettverket har det siste året gått til innkjøp av over 300 slike.

De siste ukene er ytterligere seks utslippsfri Paxstere satt ut i drift og flere er på vei, i selskap med el-biler fra de tradisjonelle bilprodusentene og en rekke gående bud over hele landet Helthjem allerede benytter seg av.

- Overgangen til utslippsfri el-biler og gående bud er en svært viktig brikke i puslespillet for å nå målet om 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp innen 2025. Vi ser frem til å jobbe hardt for å nå dette målet og det skal vi klare, sier Kongstvedt i Helthjem.

Daniel Kongstvedt, netthandelsdirektør i Helthjem

Helthjem representerer det landsdekkende nettverket av avisbud, som daglig leverer over 1,3 million aviser, magasiner, bøker og småpakker over hele landet. Standard levering for Helthjem er ekspress over natten, og Helthjem er den eneste distributøren i Norge som leverer produkter syv dager i uken, med levering før frokost. Bak helthjem sitt nettverk står Schibsted, Amedia og Polaris. Med Helthjem sin privattjeneste - meg til deg, kan privatpersoner sende pakker fra egen postkasse og dørmatte, til hele Norge.