Helt vilt med Spesialitet

- Endelig har vi elgprodukter med Spesialitetsmerket som er tallerkenklare. Elgkjøtt er en naturlig ressurs og en fantastisk råvare. Dette er en milepæl både for Gransjøberget og for oss, sier adm.dir i Matmerk, Nina Sundqvist.
F.v. Hallgerd Tronsmoen (Hedmarks første kvinnelige pølsemaker), Nina Sundqvist (adm.dir i Matmerk) og Marianne Wimmer (elgjeger og eier av Gransjøberget).

Elgkarbonader og elgpølsa «Skogens konge» fra Gransjøberget fikk tildelt Spesialitetsmerket på selveste Elgstua i Elverum. Med elg fra eget elgvald ved Gransjøberget Sæter i Elverum og ellers fra østlandsregionen produserer Gransjøberget kjøttpølser, pålegg, karbonader og andre produkter. Alt produseres uten kunstige tilsetninger og produksjonen ligger i Hernes utenfor Elverum

- Alt vi produserer er laget av elgkjøtt fra eget elgvald og fra østlandsområdet. Oppskriftene har vi utviklet selv og at vi får tildelt Spesialitetsmerket på to av våre produkter er utrolig hyggelig og betyr at vi gjør mye riktig, sier Marianne Wimmer som er daglig leder hos Gransjøberget.

Elgkarbonader og elgpølsa «Skogens konge»

Spesialitetsmerket tildeles av en fagjury som vurderer lokalmatprodukter fra hele landet. Produkter som får høy nok score, tildeles Spesialitetsmerket som signaliserer norsk lokalmat i særklasse.

- Dette er en gave for alle som ikke drar på elgjakt selv. Tenk å få servert disse flotte elgproduktene som de flinke damene på Gransjøberget har laget, fortsetter Sundqvist.

Elgkarbonadene fikk vurderingen «saftige og har en rik smak med behagelige og varme kryddertoner» fra fagjuryen. Elgpølsa «Skogens konge» ble vurdert med «fin balanse mellom kryddersmak og kjøtt med sødmefulle toner fra elgkjøttet». I tillegg til elgkjøtt benyttes det også svinekjøtt og flesk fra nabogården.

God bruk av viltressurser

For noen uker siden kom Regjeringens handlingsplan om høstbare viltressurser. Handlingsplanen tar for seg jakt som opplevelsesprodukt, verdiskaping basert på jakt og verdikjeden for viltkjøtt. Samtidig vet vi at den norske forbrukeren er opptatt av råvarer i sesong - både på restauranter og hjemme.

- Elgkjøtt passer helt inn i dette bildet. Det er en naturlig ressurs, en sesongvare og er etterspurt av forbrukeren. Salget av viltkjøtt vil øke ved bedre tilgjengelighet og Spesialitetsmerket vil bidra til økt synlighet i butikken. Her treffer Gransjøberget blink på så mange måter, sier Sundqvist.

Viltkjøtt er for mange svært eksotisk og både vanskelig å få tak i og å håndtere på eget kjøkken. Samtidig er det mange forbrukere som etterspør produkter som gjør matlagingen rask og enkel.

- Elgproduktene til Gransjøberget selges i forbrukerpakninger som gjør elgkjøttet mer tilgjengelig og lettere å tilberede hjemme. Elgkjøtt er en nydelig råvare og det er viktig å gjøre elgkjøtt mer tilgjengelig for folk flest, avslutter Marianne Wimmer.

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.

Bak merkeordningen Spesialitet står Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Det er i dag over 538 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitetsmerket.

Gransjøberget Elgkarbonader med Spesialitetsmerket
Gransjøberget Elgpølse "Skogens konge" med Spesialitetsmerket
Selvsagt ble det delt ut smaksprøver.