Helge Leiro Baastad ny styreleder i Bertel O. Steen

Tidligere konsernsjef i Gjensidige Forsikring ASA, Helge Leiro Baastad, er valgt som ny styreleder for bilkonsernet Bertel O. Steen AS.
Helge Leiro Baastad er ny styreleder i Bertel O. Steen AS. Foto: Bertel O. Steen

Helge Leiro Baastad (62) var konsernsjef i Gjensidige Forsikring i 20 år frem til han gikk av med førtidspensjon 1. januar 2023. Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, og jobbet 14 år i dagligvareindustrien før han startet i Gjensidige. Han har dermed en lang og bred erfaring fra norsk næringsliv med seg inn i stillingen som styreleder i Bertel O. Steen.

Bilkonsernet Bertel O. Steen er Norges eldste bilimportør, og importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Konsernet har rundt 2900 ansatte.

- Bertel O. Steen er et stort og tradisjonsrikt selskap som importerer, selger og vedlikeholder noen av bilbransjens sterkeste merkevarer. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med konsernet og ser fram til å kunne bidra til en fortsatt god utvikling i en tid preget av store endringer, sier Helge Leiro Baastad.

Helge Leiro Baastad overtar etter Sverre Leiro (75), som har vært styreleder for konsernet siden høsten 2013. I Sverre Leiros periode som styreleder har konsernet hatt en betydelig vekst. Omsetningen er mer enn doblet fra 10 milliarder kroner i 2014 til 23 milliarder kroner i 2021. I samme periode har resultat før skatt økt fra 258 millioner kroner til 1 075 millioner.

Styret i Bertel O. Steen AS består med dette av:

• Helge Leiro Baastad (styreleder)
  • Carl E. Steen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Thorvald Steen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Line Aarnes (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Erik Tønnesen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Kent Jonsson (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Knut Johan Andvik (styremedlem, ansattrepresentant)
  • Maria Rydmark (styremedlem, ansattrepresentant)
  • Christoffer Heggholmen (styremedlem, ansattrepresentant)

Sverre Leiro (til venstre) takket av som styreleder etter 10 år. Han etterfølges av Helge Leiro Baastad (t.h). Foto: Bertel O. Steen

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner.