Havvindsatsing: Gir industrien et nytt bein å stå på

Tekna er svært fornøyd med regjeringens havvindsatsing. – Dagens satsing gir industrien et nytt bein å stå på, sier Tekna-president Lars Olav Grøvik.
Teknas medlemmer i leverandørindustrien står klare for å bidra til å dreie aktiviteten over i en fornybar retning som vil gi mange muligheter for Norge på sikt, sier Lars Olav Grøvik, president i Tekna

Tekna har lenge etterlyst et større tempo i den norske havvindsatsingen og er glade for at regjeringen nå har satt ambisiøse mål for en utbygging i stor skala. – Vi har lenge hatt en utålmodig leverandørindustri. En slik storstilt satsing på havvind vil gi viktig aktivitet for å ta leverandørindustrien inn i grønne næringer, samtidig som vi også trenger strømmen fra havvind både til norsk industri og husholdninger. Med en slik satsing blir norsk havvind en del av den europeiske energisikkerheten fremover, sier Grøvik.

Norge skal med den nye havvindsatsingen nå doble strømproduksjonen fram mot 2040. Tekna presidenten tror en satsing på 30 GW, som kan gi 120 TWh årlig, vil bringe diskusjonene om hybridkabler og landstrøm til sokkelen over i et annet spor.

-Regjeringen er klar på at Norge må utvikle nettløsninger til havs som sikrer utbyggingen og rimelig strøm til norsk industri og husholdninger. Størrelsen på utbyggingen gir også rom for eksport av strøm fra havvind til våre europeiske naboer. Teknas medlemmer i leverandørindustrien står klare for å bidra til å dreie aktiviteten over i en fornybar retning som vil gi mange muligheter for Norge på sikt, avslutter Tekna presidenten.