Havvind utløser kappløp om areal

Dette er første gang DNV legger frem rapporten «Ocean’s Future to 2050», som er en helhetlig prognose for den blå økonomien. Rapporten dekker en rekke områder; som mat, energi, skipsfart, turisme, avsalting og arealplanlegging.
Den blå økonomien endrer seg radikalt når investeringene i olje og gass synker og fornybare energikilder tar over. Kapitalinvesteringene i offshore olje og gass reduseres fra ca 80 prosent av den blå økonomien til 25 prosent innen 2050. Havvind vil tilsvarende øke sin andel til 50 prosent av havinvesteringene. I absolutte tall vil den blå økonomien bli mindre kapitalintensiv fremover på grunn av reduksjonen i olje og gass.
Mot 2050 blir den blå økonomien stadig sterkere i Asia, og Kina vil stå for mer enn en fjerdedel av investeringene innen 2050. Dette skyldes i hovedsak utbygging av havvind og marin akvakultur.
"Den blå økonomien går inn i en periode med større forskjeller mellom sektorer og regioner," sier Remi Eriksen, konsernsjef i DNV. "For øyeblikket er det land med olje- og gassressurser som har høyest inntekter fra havet. Med avkarbonisering og den fornybare tidsalder, kan flere land ta del i den nye, blå økonomien».
Maritim sektor påvirkes også av endringene i den blå økonomien. Etter mange år med høy vekst, vil handelsflåten bare vokse 35 prosent til 2050 på grunn av reduksjon i olje- og kulltransport samt endringer i globalt handelsmønster. Cruiseindustrien fortsetter uten langsiktig påvirkning av COVID-19, og passasjerkapasiteten vil tredobles innen 2050.
Marin akvakultur vil mer enn dobles innen midten av århundret, og nærmer seg nivået for villfangst. Men sjømat (innlands og hav) vil utgjøre bare 9 prosent av den globale proteinetterspørselen i 2050. Total årlig villfangst (inkludert urapportert fangst) anslås å være 95 millioner tonn ved midten av århundret, noe som overstiger det som ansees som det maksimale bærekraftige nivået på villfangst.
Bente Pretlove, forskningsleder for hav i DNV, har ledet arbeidet med rapporten. Hun mener at havet vil bli en arena for et kappløp vi aldri tidligere har sett.
«Grunnere, kystnære farvann vil bli gjenstand for størst konkurranse. Selv med tverrsektorielt samarbeid og flytting av infrastruktur lenger til havs, vil dette bli en utfordring som vi må håndtere på en forsvarlig måte – ikke minst av hensyn til sårbare, omkringliggende økosystemer», sier Bente Pretlove.
Rapporten blir lansert idag, 16/12, kl 10. Mer informasjon om lanseringen samt påmelding finner du her.
Rapporten kan lastes ned her.
Kontakter
Anne VandbakkPressesjef DNV Norge
Tel:952 06 545anne.vandbakk@dnv.comBilder



















Om DNV
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
Økt risiko for cyberangrep mot Norge26.3.2025 10:40:42 CET | Pressemelding
4 av 10 norske virksomheter innen kritisk infrastruktur mangler oversikt over åpne bakdører hos leverandørene, viser en fersk rapport fra DNV Cyber.
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip12.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom