Havvind – Norges neste offshoreeventyr?

ABB og ZERO lanserer et notat som viser hva storskala havvind kan bety for utslippskutt og næringsmuligheter.

Storskala havvind i Norge kan gi store utslippskutt både lokalt og globalt samt tilrettelegge for omfat-tende eksport av teknologi fra Norge.

Notatet peker på at tre gigawatt (GW) havvind i Norge i 2030 blant annet kan redusere utslippene fra offshoresektoren med en tredel og skape teknologieksport for 50 milliarder kroner.

– Med storskala havvindproduksjon i Norge kan vi få både i pose og sekk. Med en visjon om tre GW havvind i 2030 kan vi både kutte store utslipp av skadelige miljø- og klimagasser samt skape betydelige næringsmuligheter for eksport av teknologi, og dermed bidra til en global klimaløsning, sier Marius Holm, daglig leder i ZERO.

Flytende havvind på 1-2-3

Ifølge notatet bør Norge ta mål av seg til å eksportere utstyr til havvindindustrien for minst 50 milliarder kroner i 2030, rundt ti prosent av verdensmarkedet. For å realisere dette trengs en kraftfull visjon og en stor øvingsarena.

– Foruten å tilrettelegge for utslippskutt på en tredel fra offshorenæringen, som isolert sett er svært viktig for det grønne skiftet, kan storskala utvikling av vindkraftteknologi bli et nytt eksporteventyr, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. – Samtidig haster det med å komme i gang for å kunne ta en ledende posisjon globalt.

Som 1 million biler

Visjonen om tre GW norsk havvind i 2030 og årlige eksportinntekter av havvindsrelatert utstyr på 50 milliarder kroner kan ifølge notatet gjøres slik:

• 1 GW vindkraft ved å elektrifisere sokkelen, kutte klimagassutslipp og åpne de første områdene for havvindparker.
  • 1 GW vindkraft ved å utnytte eksisterende og fremtidige kraft-fra-land-kabler til olje- og gassinstallasjoner, samt knytte sammen offshore strømnett.
  • 1 GW vindkraft ved å knytte ytterligere norsk havvind til land og til kontinentet.

Første steg på tretrinnsraketten over inkluderer blant annet Equinors foreslåtte vindpark “Hywind Tampen” (88 megawatt, MW) og “Havsul”, som vil bidra med inntil 350 MW bunnfast havvind.

Potensialet for utslippsreduksjon fra norsk offshorevirksomhet med delelektrifisering fra havvind er anslått til 1-3 millioner tonn CO2 årlig, som tilsvarer utslippene fra 500 000 til halvannen million bensin/dieseldrevne biler.

ZERO er en uavhengig, ideell miljøstiftelse som mener klima er den viktigste miljøsaken, og arbeider for å drive frem nullutslippsløsninger og forhindre investeringer i løsninger som gir utslipp. Vår oppgave er å sikre en praktisk og raskest mulig overgang fra klimaskadelig aktivitet til utslippsfrie løsninger – det grønne skiftet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB lanserer datasikkerhetsløsning for å forenkle og forbedre beskyttelsen av industriell infrastruktur27.9.2022 13:14:04 CEST | Pressemelding

• ABB Ability™ Cyber Security Workplace konsoliderer informasjonen fra datasikkerhetsverktøy inn i ett skjermbilde; Det effektiviserer visningen av kompleks informasjon og reduserer risikoeksponering • Den nye løsningen tar sikte på å lukke det nåværende kompetansegapet i datasikkerhet og sikre at kritisk industriutstyr er beskyttet • Forenklet informasjon gjør det lettere å ta riktige beslutninger og forbedre industriell automasjonssikkerhet

ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip26.9.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding